Bange for graviditet
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej
min kæreste og jeg lavede den dumme fejl at have ubeskyttet sex. Han kom dog ikke i mig, men jeg ved at det der præsperm stadig kan, så jeg tog en fortrydelsespille inden for tidsrammen. Dog her en uge efter er jeg begyndt at pletbløde en smule, ligesom jeg gør når jeg skal til at have mens. Jeg bare lidt nervøs om det kunne være et tegn på noget, jeg har prøvet at tage en fortrydelsespille en enkelt gang før, men der havde jeg ikke den bivirkning. Er det et tegn på noget er gået galt?
mvh
mig

Svar:
Kære Mig
Mange tak for din besked.
Der findes to slags fortrydelsespiller, som enten skal tages inden for 5 døgn efter ubeskyttet samleje eller fra 12 timer og op til 3 døgn efter ubeskyttet samleje. Man må kun tage en fortrydelsespille pr. cyklus. Ingen fortrydelsespiller er 100% sikre og derfor anbefales at tage en graviditetstest, hvis din menstruation er forsinket i 5-7 dage. Det er normalt at man kan pletblødninger frem til næste menstruation, som burde komme som forventet eller op til 3 dages forsinkelse.
Med andre ord, bør du ikke være bekymret, men det vil være en god ide at tage en graviditetstest, hvis din menstruation er forsinket.
Fremadrettet vil det være en god ide at overveje en mere fast præventionsform enten med kondom eller p-piller/spiral via din egen læge.
Jeg håber du fik svar på dit spørgsmål.
Hilsen Line