Udflåd, mens og trusse indlæg
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
HEJ JEG ER EN PIGE PÅ 13
Jeg skriver ind fordi...
Jeg fik min første mens for et år siden..
Jeg ved at man for udflåd et halvt til 2 år før sin mens.... Der er bare det jeg troede at udflåden ville stoppe men det gjorde den jo ikke... Jeg ville høre om man kan stoppe den da det er mega pinligt at have klamme udflåds trusser til gymnastik når vi klæder om?
Jeg bruger trusse inlæg men det laver jo ikke om på om det ligger i trusserne når vi klæder om...
Håber der kan gøres noget..
KNUS FRA DEN 13 ÅRIGE

Svar:
Kære dig på 13 år.
Tak for dit spørgsmål. Det er super godt at du skriver til os.
Udflåd er helt normalt, både før og efter menstruationsdebut. Almindelig udflåd er en lys/hvidlig væske, der lugter let syrligt. Det er en helt naturlig ting og en del af kroppens egen måde at holde skeden ren på. Skeden er "selvrensende" og udflåden er med til at føre urenheder væk. Du skal derfor ikke være ked af at have udflåd - det er et sundhedstegn. Nogle kvinder har meget udflåd, andre lidt mindre, men det forekommer naturligt hos alle kvinder i alle aldre - også hos dine veninder, pigerne i din klasse og kvinderne i din familie.
Man skal kun være nervøs for sin udflåd, hvis den ændrer farve (gullig/grønlig/rød/brun), konsistens (klumpet) eller lugter slemt (fiskeagtig). Det kan bl.a. være tegn på en betændelsestilstand i skeden/livmoderhalsen, som skal behandles med hjælp fra din læge. Så længe det ikke gør sig gældende, er der dog ikke grund til at være nervøs, og ingen grund til at søge behandling.  Mange oplever at have mere udflåd fra ægløsningen og frem til menstruationen. Det er også en helt naturlig del af din menstruationscyklus, og et tegn på at alting fungerer som det skal.
Jeg håber det kan berolige dig lidt. Måske skal du tage initiativ til at tale med nogle af dine veninder og spørge dem om de oplever det samme? Det kan være at de har det ligesom dig og også er i tvivl om det er normalt. Du er helt sikkert ikke alene :-)
Mange hilsner,
Line fra Cyberhus.