Pedofil?
brevkassespørgsmål af
Tobias
20 år
hey Jeg er en fyr på 20 og jeg kan godt lide piger på 13-14 eller der omkring. Spørgsmålet er bare er jeg så pedofil? Jeg har svært ved at styre min sexuelle lyst så jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Altså jeg tænder rigtig nemt på pigerne i den alder og jeg har virkelig meget lyst til dem, men jeg ved det er forkert pga aldersforskellen. Nogle ideer til hvad jeg kan gøre? Jeg har de sidste 3 måneder skrevet med en pige på 14 online. Vi flirter ret meget og hun er vildt sød. Vi har planlagt at mødes på et tidspunkt bare til at se film, tage på café eller noget lignende. Skal jeg tilstå til hende at hun tænder mig eller er det klamt pga af aldersforskellen? Håber du vil hjælpe mig

Svar:
Kære dig,
Først og fremmest, så er det virkelig godt, at du har skrevet herind, og samtidig også virkelig vigtigt.
Seksuelle lyster og præferencer er meget forskellige, personer imellem. Nogle er meget tiltrukkede af én bestemt type, mens denne for andre slet ikke tænder noget. Det er helt normalt og nogle gange kan man også være tiltrukket af nogle helt specifikke træk, som måske for andre kan virke lidt sært. Sådan er vi alle forskellige. Forskellige tiltrækninger kan også være i forbindelse med alder, som du også oplever. Det kan være store aldersforskelle og mindre, man synes er spændende.
Når man kommer op i alderen, virker 6-7 år jo ikke som så meget, men når man er yngre kan det spille en kæmpe stor rolle. Både i form af personlighed og modenhed, men også i noget så konkret som lovgivning. I Danmark er den seksuelle lavalder 15 år. Det betyder, at det er ulovligt for én over 15 at have sex med én under. Man har lavet denne lovgivning af mange forskellige årsager, men naturligvis for at beskytte børn, men også for at sikre sig, at børn ikke ender i situationer, hvor de går med til noget, de egentlig ikke kan mærke om de har lyst til og en dag kommer til at fortryde. Som barn kan det være svært at fornemme, hvad man er klar til og hvad man ikke er, derfor er loven om seksuel lavalder også super vigtig. Der er absolut intet ulovligt i dine lyster, men det er vigtigt, at du er bevidst om, at det ville være ulovligt at handle på dem.
Du spørger, om det er klamt, og det er et lidt sværere spørgsmål for mig at svare på, men min første tanke er, at det virker som om, du måske selv tænker det er lidt klamt eller forkert, siden du spørger? Jeg vil også virkelig gerne opfordre dig til at prøve at tænke over, hvorfor du mon føler dig så tiltrukket af de her yngre piger? Hvad er det, du forbinder den alder med, og hvad er det du finder tiltrækkende? Og hvordan føler du med piger på din egen alder? Kunne det være en mulighed, at ældre piger måske intimiderer dig en smule, og du finder aldersforskellen til de yngre piger tiltrækkende, fordi du så er den modne og én, de ser op til? Jeg forestiller mig, at det ikke handler om udseende alene, men mere handler om noget psykologisk, det er også derfor, jeg tror, det kunne være sundt for dig, at gøre dig nogle tanker om din lyst. Når du finder frem til, hvad det er, du bliver tiltrukket af, vil du også kunne lede efter dette i nogle ældre piger, hvilket jeg tror vil være bedre for dig. Du vil sagtens kunne finde det, du søger, i en på din egen alder.
Du fortæller, at du de sidste måneder har skrevet med en pige på 14 år. Du kan naturligvis stadig mødes med hende, det kan være I kommer lige så godt ud af det med hinanden som online. Jeg må nok være ærlig og sige, at jeg synes, du skal se det lidt an, lære hende at kende, og måske starte med et venskab. Selvom aldersforskellen måske ikke føles som så vigtig, så kan den sagtens blive det. I er trods alt ret forskellige steder i livet, og er nok forskellige modenhedsmæssigt også. Hvis du fortsat er meget glad for hende, så synes jeg, du skal prøve at tage en ærlig snak med hende om det. Prøv at høre, hvad hun er klar til og hvad hun har lyst til.
Jeg håber, du kan bruge mit svar. Du er altid velkommen i chatten eller til at skrive igen!
Kærlig hilsen
Sophie