Overvægtig

brevkassespørgsmål

Overvægtig

brevkassespørgsmål af
Emma
12 år
Oprettet 2 år 3 uger siden

Jeg 12 år og 1,66 i højde og væger 49 kg er det for meget og er jeg for høj?

Svar:

Hej Emma,

Udfra de oplysninger du giver, er du på ingen måde overvægtig. Udfra din alder, tænker jeg, at du nok er i puberteten eller på vej til at komme i puberteten.  Det betyder også, at du har en alder, hvor der sker meget i kroppen og at den rent virsuelt også forandre sig. Pigerne får bredere hoftere og begynder at udvikle bryster mm.

Man benytte en BMI beregner, som kan være en guidline, til om man er undervægtig, normalvægtig, overvægtig mm. Du kan finde den ved en simpel google søgning. Jeg vil dog gøre dig opmærksom på, at en BMI beregner, ikke kan stå alene, da den tager udgangspunkt i højde og vægt. En BMI beregner, tager ikke hensyn til ens fedtprocent eller muskelmasse. Muskler vejer mere end fedt og derfor en person som styrketræner meget, have en BMI som hedder lettere overvægtig uden at være det.

I forhold til din højde tænker jeg ikke, at man kan være "for høj". Men måske du spørger fordi du er højere end dine venner og veninder? Langt de fleste vokser en hel del i puberteten, men der kan være stor forskel på, præcis hvornår den enkelte vokser. Så måske er du en af dem, der er vokset tidligt, men så også stopper tidligere med at vokse, hvor nogle af dine klassekammerater måske vokser lidt senere. Der sker rigtig mange forandringer med din krop lige nu, og der kommer til at gå nogle år før den er færdigudviklet. Og det er først når kroppen er færdiguvidklet, at det igen begynder at give mening at se på, om højde og vægt passer sammen. For i den kommende tid vil det nok svinge en hel del.

Hvis du har brug for mere viden om det eller din krop kan du altid henvende dig til den skolesundhedsspejske som er tilknyttet din skole ellers kan du altid tage kontakt til egen læge.

Jeg håber du kan du bruge mit svar.

Vh. Anja

cyberhusfabiennes billede
Anja fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål