Ondt når jeg løber
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Kære Cyberhus I December har jeg vist faldet på min røv ret hårdt og kunne derfor ikke rigtig gå op af trapper fordi jeg havde ondt i mit haleben,. Jeg har derefter tænkt at det nok bare går væk om 2-3 uger og ignoreret det så meget som muligt, det meste af smerten er nu væk her i juli men når jeg løber gør det virkeligt ondt og jeg er ikke sikker på hvad det er der sker. Det forhindrer mig i at være lige så aktiv som mine venner i sportsundervisningen og bare generelt. Er der noget man kan gøre og burde jeg søge en læge? KH Dreng på 15

Svar:
Hej Anonym
Det er godt du skriver, for det lyder ikke helt godt, at du stadig har ondt. Efter et fald kan det være fint at se tiden an, men det har du gjort længe nok nu, og jeg vil være meget tydelig i mit svar.
Ja, du skal gå til lægen, og få det her undersøgt. Når du bliver ved med at have så ondt, kan jeg frygte at du har pådraget dig en alvorlig skade ved faldet, eller at det nu har udviklet sig til en kronisk skade, fordi du har fået med det i for lang tid. Se at komme til lægen, nu
Nej, du kan og skal ikke gøre noget andet end at søge læge. Du er nødt til at finde ud af hvad smerterne skyldes, får du "gør noget" Det kan sagtens være at der findes øvelser, som du selv kan lave for at afhjælpe smerterne, og få det bedre. Men så længe du ikke ved hvad smerterne skyldes skal du ikke forsøge noget. Alt afhængig af hvad smerterne skyldes kan den selv samme øvelse være virkelig god og effektiv eller virkelig skadelig og farlig.
Hvis der fortsat er nogen former for tvivl hos dig gentager jeg lige; se at komme til lægen, nu.
God bedring - Sander