Konfirmationspenge
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej Cyberhus. Det er sådan at jeg blev konfirmeret i 2016. Jeg fik nogle konfirmationspenge. Jeg fik også en aktiekonto fra min far. Men min far satte mine konfirmationspenge over på min aktiekonto, et par dage efter. Havde ellers tænkt at gemme mine konfirmationspenge. Den dag idag, ville jeg ønske at de ikke lå på aktiekontoen. Kan han godt tillade sig at sætte mine konfirmationspenge over på en aktiekonto, uden at have snakket mig om det først?

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt følge din frustration over, at din far har bestemt over de penge, som du har fået i gave. Jeg må indrømme, at jeg også synes det virker forkert, at din far ikke har snakket med dig om, hvad dine penge kunne bruges til eller om at han ville sætte dem ind på den konto. Jeg kan forestille mig, at din far har sat pengene ind på den aktiekonto i den bedste tro og vilje, så du kan tjene flere penge. Men selvom han mente det godt og gjorde det for din skyld, så synes jeg også, at du burde have været med i den beslutning.
Faktisk er det også sådan, at du har råderet over de penge, du har fået i gave eller arv, så derfor må din far ikke beslutte, hvad dine penge skal bruges på eller hvad du gør med dem. Der står også i værgemålsloven, at hvis man er under 15 år, skal værgen (dine forældre) spørge dig før der træffes beslutninger i vigtigere anliggender. Hvad der er vigtigere anliggender er lidt uklart, men jeg kunne forestille mig, at en stor sum penge - dine penge - kan betragtes som et vigtigere anliggende. Du kan evt. læse mere i den her artikel: https://www.raadtilpenge.dk/Blog/2017/konfirmand.
Jeg tænker, at det bedste du kan gøre lige nu, er at tale med din far om hele den her situation. Forklar din frustration, og prøv at spørg ind til, hvorfor han ikke snakkede med dig først. Når det kommer til økonomi, kan man meget hurtig blive uvenner eller vred, fordi penge bare betyder meget for os, men jeg tror det vil være godt, hvis du kan prøve at gå ind til samtalen med målet om, at det skal være en dialog og ikke udvikle sig til et skænderi. Jeg kan godt forstå, hvis det er svært, for det kommer selvfølgelig også an på, hvad han svarer, når du spørger ham. Det virker også til, at meget af din frustration ligger i, at han har truffet en beslutning på dine vegne om noget, som han slet ikke havde ret til. Og det tror jeg er vigtigt, at I får redt ud sammen. For ellers kan du risikere, at du i lang tid vil gå rundt og være lidt sur eller måske bitter på ham, og i værste tilfælde kan det måske påvirke jeres forhold negativt. Så få endelig en snak med ham.
Jeg krydser fingre for, at I får en god snak om det hele!
Mange hilsner Pernille