Ondt når tisser
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Nogen gange gør det bare sygt ondt at tisse. Det sker let tilfældigt. Nogen gange virker det som om det har nogen med min menstruation at gøre andre gange hvis jeg har onaneret. Det gør pisse ondt, hvorfor sker det og kan jeg gøre noget?

Svar:
Hej med dig :)
Tak for dit spørgsmål. Der kan være forskellige årsager til smerter ved vandladning, og mange ellers raske kvinder og piger vil på et eller andet tidspunkt opleve det. Oftest drejer det sig om en blærebetændelse, hvor man typisk vil opleve svie, især i slutningen af vandladningen, hyppig vandladning og smerter over skambenet - nogle beskriver det som at tisse glasskårer. Man kan også have en betændelse i urinrøret. Her har man som regel sviende eller brændende smerter i starten af vandladningen, kløe og øget udflåd. En sådan betændelse er ofte forårsaget af bakterien klamydia, som kan overføres ved samleje. Smerter ved vandladning kan også tyde på en betændelse i og omkring skeden, som også kan vise sig ved øget udflåd fra skeden, lidt blødning fra skeden og smerter under samleje. I dette tilfælde vil man typisk også opleve smerter mellem vandladningerne. Små rifter i slimhinden, som f.eks. kan opstå ved onani, kan også gøre ondt, når der kommer urin på.
Hvis man har tendens til at få blærebetændelse, bør man huske at drikke nok væske hver dag, hvorved blæren bliver skyllet grundigt igennem, så der ikke kan gro en masse bakterier i den. Betændelser i skeden kan også forebygges. Det anbefales at gå med bomuldstrusser og skifte trusseindlæg hyppigt, så området kan få luft og holdes tørt. Desuden bør man ikke være for ivrig med at vaske sig i intimområdet. Skeden renser sig selv ved hjælp af udflåd, og faktisk er det bedst bare at vaske sig med vand, så miljøet i skeden ikke kommer i ubalance. Hvis man ikke kan undvære sæbe, så anvend intimsæbe uden parfume. Huden i og omkring skeden kan hos nogen være sartere end hos andre. I såfald bør man være mere forsigtig ved bl.a. onani og f.eks. bruge en god vandbaseret og parfumeri glidecreme.
For at kunne hjælpe dig bedst, er det afgørende at vide lidt mere om dine gener, om du er seksuelt aktiv og om du har haft blærebetændelse før. Derfor vil jeg anbefale dig at bestille en tid ved din egen læge, så i sammen kan blive klogere på, hvad du evt. kunne fejle.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Mvh. Tatjana