Akut problem
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hej cyberhuset,
Jeg har døjet med diarre/tynd afføring samt betydelig mængde af slim i afføringen i lidt over 10 dage, hvor jeg opdagede for to dage siden blod i afføringen. Jeg har været hos lægen i dag, som undersøgte mig og konstaterede en hæmoride, men jeg kan ikke helt se hvordan hæmoriden hænger  sammen med mit problem. Jeg har fået noget imodium, samt doloproct som jeg skal tage i 10 dage. Jeg fik også foretaget en blodprøve, hvor der ikke var tegn på betændelse. Er det normalt at have diarre og slim i afføringen i så mange dage? Jeg får også krampe i venstre side af maven samt kvalme og utilpashed. I foregårs spiste jeg ikke noget i en hel dag, hvor jeg så valgte at spise om aftenen, og efter tre timer fik jeg det skidt.
Kan det være kronisk tarmbetændelse eller ej? Min læge bad mig at give det to uger og hvis det ikke bliver bedre skal jeg tage kontakt til lægen igen.

Svar:
Hej med dig
Tak for din spørgsmål.
Jeg synes at du og din læge har gjort jer nogle meget gode overvejelser.
Tynd afførring med slim og blod samt mavekneb, kvalme og ubehag kan skyldes en maveinfektion, som i de fleste tilfælde går over af sig selv. En maveinfektion kan skyldes virus eller bakterier og er oftest forårsaget af noget fordærvet mad, som man har spist, eller smitte fra en anden person med maveinfektion. Det skal typisk ikke behandles med antibiotika. Det er blot vigtigt at få rigeligt med væske og kontakte lægen hvis man får det værre eller ikke kan holde væsken i sig. Det er meget almindeligt og går over af sig selv i løbet af max. 2 uger cirka.
Hvis din egen læge har set en hæmorride hos dig, kan det også meget vel være den som forårsager blod i afførringen, og så er det selvfølgelig vigtigt at få behandlet den. Så jeg synes det er godt du er startet med doloproct. Du har ret i, at det nok ikke er hæmorriden, som forårsager de andre symptomer.
Du har også helt ret i, at dine symptomer kan lede tankerne hen på kronisk tarmbetændelse - også kaldet inflammatorisk tarmsygdom. Typisk vil det debutere mere gradvist end de symptomer du beskriver. Infektionstallet (som viser tegn på betændelse i kroppen) vil typisk også være forhøjet. Derfor mener jeg ikke, at du har grund til at bekymre dig om det på nuværende tidspunkt. Så tag den bare helt med ro. Det er klart, at hvis symptomerne fortsætter, så skal du opsøge din læge igen, hvilket I allerede har en aftale om. Så vil han/hun formentlig sende dig til nogle yderligere undersøgelser for at udelukke at du skulle have en kronisk inflammatorisk tarmsygdom.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Bedste hilsner,
Emilie
Læge