Ondt i underlivet
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hej Cyberhus
Jeg har gennem længere tid haft ondt under sex, dette skyldes til at starte med (tror jeg) en rift ved skedeåbningen, som jeg nu har haft i ca.3 måneder, som ikke går væk. Det er her på det sidste blevet lidt værre dernede og klør også. Er begyndt at hæve op efter sex, både ved skedeåbningen men også mine skamlæber hæver helt op. Jeg bliver ret våd, og glidecreme er også prøvet, men ikke rigtig nogen ændring. Det går fint hvis han bare er oven på mig og ikke så meget mere. Alt andet gør for ondt eller gør ondt efter... Dette nedsætter også min lyst til sex rigtig meget og tager på vores forhold... Hvad gør jeg?

Svar:
Kære dig
Først vil jeg rose dig, for at du tør at både anerkende frustrationen og handler ved at spørge dig til råds!
Mit bedste råd er at du ved din egen læge, får underøgt om du kunne have en betændelsestilstand omkring skedeåbningen. Det er den mest hyppige forklaring på den slags gener du beskriver, og kan være årsag til både rifter, hævelse og smerter.
Betændelse kan behandles, typsik med creme eller tabletter, og undersøgelse hos læge er nødvendig for at afgøre hvilken behandling som er den rigtige. Hvis ikke den første behandling hos din egen læge hjælper kan du blive henvist til enten gynækolog eller hudlæge. Typisk skyldes den slags gener du har ikke noget der er farligt, og jo hurtigere man får det behandlet jo nemmere er der at komme af med.
God bedring!
Dbh
Rebecka