SexSydom
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Jeg ville bare vide om man kan tage condomen af når man har S*X (hvor at pigen ikke kan blive gravid fordi hun har noget (som en pille) der gør så hun ikke kan blive gravid) uden at få sexsygdomme for har tænkt over det længe for man ser jo p*rnstjerne gøre det, og hvad så hvis man skal gøre en pige gravid risikere man så bare at få en sex sydom eller vender ens kroppe bare sig til hinanden efter noget tid jeg forstår det ikke helt. noget andet er kan man se om ens kugler er skadet så man ikke kan få børn eller kan man ikke se det uden at tage til lægen.

Svar:
Hejsa
Tak for dine spørgsmål. Jeg deler det lige lidt op, så håber jeg,a t du får svar.
Jeg læser at du spørger om 2 ting
1) Seksuelt overførte sygdomme og prævention
Nej, man kan ikke tage kondomet af under sex selvom pigen tager p-piller, der er stadig risiko for seksuelt overført sygdom.
Kondom er den eneste type prævetion, der beskytter mod seksuelt overførte sygdomme og tager du det af, mens I har sex, kan du og pigen stadig smitte hinanden, hvis en af jer eller begge har en seksuelt overført sygdom. Altså det er en dårlig ide at gøre, så forsvinder meningen med kondomet.
Seksuelt overførte sygdomme smitter via direkte kontakt mellem områder med infektion. Herpes, kønsvorter og svamp er noget der kan være synligt uden på pikken eller fissen.  Der findes også seksuelt overførte sygdomme som gonorrhe, chlamydia og syfilis som ikke er synligt og sidder længere inde, hos manden i urinrøret (der hvor urin og sæd kommer ud) og hos pigerne i skeden.
Nogle infektioner kan behandles med antibiotika og forsvinde helt og nogle "går i dvale" og kommer frem engang imellem herpes og kønsvorter fx.
HIV, så ikke ses så hyppigt mere, kan også overføres seksuelt, derudover findes flere infektioner jeg ikke har nævnt.
Der er altså mange, der ikke har kønssygdomme, så er du testet hos lægen med urinprøve/podning og evt blodprøve for HIV og er du negativ, er der ikke noget at smitte med. Hvis pigen så er testet på samme måde behøver man ikke llængere kondom, da der ikke er nogen der smitter (med mindre man har flere partnere).
Ønsker et par at blive gravide givet det rigtigt god mening at blive testet for seksuelt overførte sygdomme inden man går igang med projektet. Ofte er det jo en partner man har kendt længe og ved, man gerne vil have børn med. Derfor har man som oftest allerede sex uden kondom, når lysten til at få børn nærmer sig.
Kroppene vænner sig ikke bare til de seksuelt overførfe sygdomme. Derfor er det vigtigt at blive testet hyppigt, hvis man har skiftende eller flere partnere. Chlamydia er kendt for hos piger, at give få symptomer og desværre også kunne skade det der hedder æggeledere
P-piller, p-stav, spiral og lignende beskytter KUN mod graviditet og ikke selsuelt overførte sygdomme.
Det er vigtigt huske, at pornofilm ikke altid tilsvarer virkeligheden. De er jo lavet for at gøre seerne liderlige og hjælpe med at tilfredsstille seksuelle behov.
2) Kuglernes funktion/skader
Man kan ikke direkte se, om kuglerne er skadet eller producerer for lidt sædceller, dog skal de have en glat og ensartet overflade, hvis ikke bør man søge læge. Men du kan se størrelsen på dine kugler og om de vokser som de skal. De skulle meget gerne være vokser i takt med mere og mere pubertet (testosteron). Du kan se på nettet, hvor store de bør være,  denne skala viser de forskellige udviklingstrin for kuglerne, det sidste er når du er fuldt udviklet.  Hvor godt de virker kan ses på en sædprøve, men ellers ikke.
Hvis du er i tvivl om dine kugler og din pik vokser som det skal bør du henvende dig til læge. Det er dog meget normalt at drenge går senere i pubertet end piger og man kan med fordel finde ud af, hvornår ens forældre var færdigudviklede, da det er generne, der afgør,  hvor hurtigt/sent, der sker noget. Fx kan du måske finde nogle gamle billeder fra deres ungdom eller spørge, hvordan de så ud til konfirmationen.
Jeg håber, at det gav lidt svar og jeg kan virkeligt anbefale dig, at søge viden på sex og samfunds hjemmeside. Linket går direkte til den side der hedder "Krop og sex".
Mange hilsner
Eva