Forsinket menstruation
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
hej.
jeg er 15 år og har en kæreste der er lige så gammel.
vi er selsuel aktive, men har aldrig været gode til at bruge kondom (jeg ved godt det er mega dumt!).
Sagen er at min menstruation aldrig har været reglmæssig, og de gange jeg har været bange for at være gravid, har jeg taget en test. Testen har aldrig været posetiv.
men jeg er virkelig nervøs denne gang!
jeg havde sidst min menstruation d. 20 november. Jeg skulle have haft den igen den 17 december, men den er udebleven.
jeg har været inde på diverse hjemmesider, for at læse om tidelige tegn på graviditet. Jeg har heldigvis ikke nogle af tegnene!
Men jeg er stadig nervøs. Selv om jeg er Van til at min menstruation går over tid, vil jeg gerne høre jeres mening.
burde jeg tage endnu en test?

Svar:
Hej med dig
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan forstå du er bekymret for om du er gravid.
Det er sådan, at graviditetstests sporer graviditetshormon (hcg) i din urin. Graviditetshormonet stiger hurtigt hvis du er gravid så testene bliver mere og mere sikre jo længere tid man er gravid. Så du kan tage en ny test når du læser mit svar og hvis den stadig ikke er positiv kan du godt regne med at du ikke er gravid.
Generelt set, synes jeg dog, at jeres situation omkring prævention lyder lidt uholdbar. Det må da heller ikke være rart at du går og er så bekymret som du er. Så jeg synes du skal tage til din læge og snakke om at få nogle p-piller eller anden prævention. Du kan godt tage til din læge uden dine forældre nu når du er blevet 15 år, hvis du ikke vil inddrage dem. Jeg tror nu kun, at de vil synes du er ansvarlig når du gerne vil beskytte dig mod graviditet.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Med venlig hilsen
Morten