Anoreksi & Hormonforstyrrelser
brevkassespørgsmål af
Den Afmægtige Eks–Anorektiker
20 år
Jeg er en kvinde på tyve år, som har haft anoreksi siden jeg var tretten, og dermed været undervægtig i svingende omfang lige siden. Da jeg havde det værst, var mit Body-Mass-Index på knap tretten, hvorimod jeg i min bedste periode, havde et BMI på omtrent 19.5. Dette opretholdt jeg i et halvt år, hvorefter jeg tabte mig igen. Fordi jeg blev syg så tideligt i min udvikling, nåede jeg aldrig at få min menstruation, og har altså aldrig haft den – Som i aldrig nogensinde. Min krop er heller ikke ret udviklet. Jeg har lange arme og ben, men nærmest ingen bryster eller hofter. Jeg har kvindelig kønsbehåring, samt. hår under armene, men disse nåede jeg trods alt at få, inden jeg blev syg. Det der bekymrer mig, er dog mine sorte hår rundt om mine brystvorter. Disse er kraftige, og der er omtrent fem på hver side. Jeg klipper dem jævnligt med en neglesaks, men de vokser naturligvis hurtigt ud igen. På grund af disse hår, har jeg i mange år været bekymret for, at jeg har Polycystisk Ovariesyndrom (PCOS), og at det altså er derfor at jeg aldrig har fået min menstruation, og ikke på grund af min anoreksi. Jeg har ofte delt denne bekymring med diætister, gynækologer og læger, men ingen vil tage mig seriøst, fordi de siger, at min krop skal befinde sig i et tilstrækkeligt energioverskud, inden menstruationen kan blive en realitet. Jeg vil dog lige indskyde, at jeg har lidt udflåd dagligt – På de dage hvor jeg føler mig mere sulten end sædvanligt, kan den dog godt forsvinde i et døgn. Jeg føler virkelig, at den manglende menstruation er en stor hindring for min bedring, særligt fordi jeg godt kan komme til at føle, at det ikke kan betale sig at tage på til det Body-Mass-Index på 20 – som jeg er blevet bedt om at indhente gentagende gange – hvis jeg alligevel ikke kan få min menstruation pga. eventuel PCOS. For jeg forstår ærligt talt ikke hvorfor den ikke er kommet, jeg har virkelig forsøgt at spise tilstrækkeligt, uden kalorietælling og restriktioner i mindst fire måneder nu, og der sker ingenting … Er der ikke én der vil fortælle mig hvad i alverden der foregår?

Svar:
Kære du
Jeg forstår din bekymring/frustration, og jeg er glad for at du har skrevet så jeg kan forsøge at hjælpe. Det kan være rigtig svært at være i, når kroppen udvikler sig anderledes eller langsommere end hvad ”alle” andres kroppe gør.  Jeg husker det fra mig selv, da jeg var 18 år og endnu ikke har fået min menstruation og faktisk her fik konstateret PCOS.
Dog er der mange årsager til at menstruationen kan udeblive og i dit tilfælde bliver det lidt mere kompliceret som du også selv skriver, da vi ved at menstruation kan udeblive ved lav fedtprocent, som du desværre har døjet med over længere tid, qua din anoreksi.  Det bliver derfor svært at vurdere om det er den lave fedtprocent eller en anden årsag, som f.eks. PCOS. Jeg kan desværre ikke svare klart på dit spørgsmål om hvorfor din menstruation fortsat ikke er kommet, men jeg kan prøve at gøre dig lidt klogere på de forskellige mekanismer der gør at den måske ikke har budt sin ankomst endnu.
Som sagt kan lav fedtprocent give anledning til udebleven menstruation, grundet hormonforstyrrelser. Desværre kan det tage lang tid for kroppen at genoprette den normale hormonproduktion efter længere tids ubalance og der kan faktisk gå op til et år, efter fedtprocenten er normaliseret. Du skriver at du så flot har forsøgt at spise tilstrækkeligt gennem 4 måneder nu, hvilket er mega sejt, men desværre er det ikke helt nok tid, til at sige noget om, om det er din lave fedtprocent der er årsag til din udebleven menstruation.
Et år er selvfølgelig længe at gå uden vished, og derfor er det også vigtigt at man prøver at udelukke andre årsager til udebleven menstruation, som så vidt muligt. Du skriver at du kunne være bekymret for om du kunne have PCOS grundet øget mørk hårvækst omkring brystvorterne. Det kan være ganske normalt at have få mørke hår på brystvorterne og det behøver ikke at være et led i PCOS. Her vil man ofte også se øget hårvækst andre steder som f.eks. ansigt. Du har selvfølgelig nok læst op på hvad PCOS indebærer, men jeg vil lige kort opsummere det her hvis du føler behov og ellers kan du bare skippe dette afsnit.
PCOS er et fredeligt og hyppigt syndrom, som ses hos op til 10% af kvinder i den fødedygtige alder. Det er et syndrom, hvilket vil sige at der skal flere symptomer til før at man kan stille diagnosen, i dette tilfælde skal to af de følgende symptomer værre opfyldt; 1) udebleven eller uregelmæssig menstruation, 2) Tegn på forhøjet mandligt kønshormon på blodprøver eller set ved unormal hårvækst omkring ansigt, hals, nedre mave, samt/eller akne. 3) Øget antal af ægblærer i æggestokkene set på ultralydsskanning.  PCOS er som sagt ikke et farligt syndrom, men det kan være træls grundet de evt. kosmetiske gener i form af uønsket hårvækst/akne, samtidig kan det, når det evt. bliver aktuelt, være svært at blev gravid uden hjælp.
Du skriver at du har været omkring din egen læge og gynækolog, men desværre ikke rigtig føler dig hørt. Det er jeg ked af at høre og jeg vil først og fremmest anbefale dig at dele denne bekymring med din læge – altså at du ikke føler dig hørt.  Jeg ved jo desværre ikke hvilke undersøgelser du har været igennem, men uanset hvad er det vigtigt at du får snakket med din læge igen og i får lagt en god plan for dig.  Det håber jeg at du har mod på.
Til sidst vil jeg sige at det først og fremmest er vigtigt at du har det godt i din egen krop og med dig selv, og det kan jeg kun forestille mig må have været svært og fortsat er, når man så længe har haft så stort et fokus på mad og kropsbillede. Husk ikke at have for stort et fokus på jagten på et bestemt BMI, men forsøg at lære at lytte til din krop og dens behov, så skal vægten nok også følge med. Det er ikke altid nemt at være i, men du klarer det virkelig flot og det skal du huske at rose dig selv for.
Jeg håber at mit svar har gjort dig lidt klogere og måske beroliget dig lidt, men husk uanset hvad at få taget en snak med din egen læge.
Med venlig hilsen Stina