Om at afvise

brevkassespørgsmål

Om at afvise

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 1 år 8 måneder siden

Hej.. Jeg har det problem at jeg har virkelig svært ved at afvise folk. Og lige for tiden snakker jeg med en fyr som er meget interesseret i mig og hele tiden flirter. Han sender snaps til mig hele tiden! Og jeg er ærligt talt bare så træt af det. Men jeg ved ikke hvordan jeg skal sige det og få ham til at stoppe. Jeg har allerede sagt til ham at jeg ikke er interesseret i ham på den måde, men han bliver alligevel ved. Jeg prøver at lade være med at svare på alt det han sender men han bliver bare ved også selvom jeg ikke svarer. Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal få ham til at stoppe. Føler ikke bare jeg kan bede ham om at lade være med at skrive. Og jeg kommer jo altid til at åbne hans snaps fordi der står en uåbnet snap. Jeg har heller ikke lyst til at blokere ham uden grund for vi har kendt hinanden og snakket en del sammen i 2 år nu… hvordan stopper man sådan noget?? Hilsen den forvirrede

Svar:

Hej du

Det er ikke nemt at afvise nogen. Det kan være, at man føler sig utaknemmelig, fordi de har brugt lang tid på at skrive til en, eller det kan være, at man er bange for at såre dem. Men nogle gange kan det være nødvendigt, også selvom det kan være svært, eller det kan gøre ondt på den, der bliver afvist. Afvisninger er en naturlig del af livet, som man ikke kan skærmes mod eller skærme sig imod.

Som jeg læser dit brevkassespørgsmål, har du faktisk allerede forsøgt at afvise fyren. Du skriver, at du har fortalt ham, at du ikke er interesseret i ham på den måde. Jeg synes, at det er rigtigt flot, at du på den måde har gjort opmærksom på dine egne grænser. Men jeg kan også godt forstå, hvis du er forvirret over, hvad du skal stille op nu, når han bliver ved.

Det lyder for mig som om, at du er ret træt af, at han hele tiden snapper dig, selvom du ikke svarer ham. Derfor tænker jeg også, at du måske kan blive nødt til at gøre noget aktivt for at få ham til at stoppe. For det lader til, at det ikke virker at ignorere ham. Du skriver, at du helst ikke vil blokere ham uden grund - og det kan jeg godt forstå. Det kan virke som en meget drastisk løsning, og måske det kun efterlader ham med en masse spørgsmål om, hvorfor du pludseligt har blokeret ham. Du skriver også, at du ikke føler, at du kan bede ham om at lade være med at skrive. Jeg bliver nysgerrig på, hvordan det kan være, at du har det sådan? Hvilke følelser er det, der holder dig tilbage fra at afvise ham?

Som jeg ser det, er der ikke noget i vejen for at bede ham om at stoppe. Det er altid okay at sige fra, når nogen gør noget, man ikke bryder sig om. Og der er mange måder, man kan sige fra på. Selvom det kan virke som en hård ting at afvise nogen, så kan man godt gøre det på en hensigtsmæssig måde uden sure miner. Det kan eksempelvis være en god idé at fremhæve det positive ved, at han har brugt tid på at skrive til dig. Selvom det her til sidst har været irriterende for dig, så er hans snaps til dig også et udtryk for, at han måske godt kan lide dig - og det, tænker jeg, kan føles rart, også selvom det ikke er gengældt. Det kan også være en god idé at fokusere på, at han nu har muligheden for at komme videre og bruge sin tid på en pige, som også gerne vil ham - også selvom han havde håbet på, at det kunne have været dig. Der er ikke nogen perfekt måde at afvise nogen på. Og det er også vigtigt at huske på, at du kan ikke kontrollere, hvordan han vælger at reagere på din afvisning. Så længe du er respektfuld og ærlig omkring det hele, så tror jeg ikke, at du kan gøre mere.

Jeg ønsker dig al held og lykke med det!

De bedste hilsner
Marie

Nikitass billede
Marie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål