Splittet med min fremtid
brevkassespørgsmål af
Mia
20 år
Hej jeg er en ung pige som er splittet med sin fremtid. Jeg var på Middelaldercentret (et sted hvor folk blandt andet kan klæde sig ud i kostume og leve som dengang) og elskede det over alt på jorden. Jeg har så lige startet kontoruddannelse og kan mærke at det ikke rigtig er mig. Jeg tager det for en sikkerhed for at kunne få job. Jeg savner middelaldercentret hver dag hele tiden og er fysisk ked af ikke at være der. Det har stået på lidt tid nu. Man kan få job der hvor man er heldig men ellers er det frivillige de har og hvis man får job er det kun halvårligt. Det er ikke en særlig sikker vej at gå, men jeg føler ikke jeg kan leve uden det. Jeg har aldrig i mit liv været så glad. Mit spørgsmål er. Skal jeg satse og kommer derud igen og droppe kontor eller skal jeg gå den sikre vej og håbe at jeg ikke vil være så ked af det hvis der går lang nok tid?

Svar:
Kære Mia
Du er igang med at stille dig selv et af det helt store spørgsmål i livet: Hvad skal jeg lave med mit liv? Det er et spørgsmål, som jeg tænker, at de fleste stiller sig selv på et eller andet tidspunkt, og jeg tror, at langt de fleste oplever, at det spørgsmål kan give heftig sved på panden. Det kan føles som en kæmpe stor og meget endegyldig beslutning at skulle vælge uddannelse/karriere, og at man derfor skal ramme rigtigt første gang. Den tanke vil jeg dog gerne starte med at mane i jorden. Det er selvfølgelig fedt for dem, som bare ved, hvad de vil og elsker det hele livet. Men der er altså også rigtig mange mennesker, som er i tvivl. Der er også rigtig mange mennesker, som vælger noget, og så ændrer mening, eller som tager en uddannelse og ender med at bruge den uddannelse på en ny eller anderledes måde. Der findes også folk, som tager en uddannelse, og som ender med at lave noget helt andet. Det er selvfølgelig ikke fordi, at det er målet, men det er bare for at sige, at ingen af os kan vide med 100 % sikkerhed, hvad vi gerne vil bruge vores liv på om 20 år, så vi bliver nødt til at vælge så godt, som vi kan lige nu, og så må vi tage den derfra.
Hvad man så vælger at gå efter, tror jeg også, varierer fra person til person. Nogle vælger karriere ud fra interesse eller ønsker eller drømme, men der findes også folk, hvor deres arbejde bare er et arbejde. Hvor det eneste, det handler om, er at få regningerne betalt, og så finder man sin livsglæde og passion et andet sted f.eks. i form af hobbyer eller sin familie. Begge dele er helt okay!
Det virker til, at det faktisk lidt er det dilemma, du står fanget i: Skal jeg vælge ud fra min interesse eller ud fra et ønske om jobsikkerhed? Jeg kommer til at tænke på, om det skal være enten/eller? Kan det være en kombination? Kan du evt. vælge en uddannelse, hvor du føler dig sikker ift. job og økonomi men så f.eks. være frivillig eller måske bare arbejde få timer ugentligt på Middelaldercenteret? Kan du søge job hos centeret, men så måske finde et andet job, du kan lave den anden del af året? Måske du evt. kan tale lidt med de andre ansatte på centeret, hvordan de gør, og hvordan de får det til at løbe rundt, hvis arbejdet kun løber halvdelen af året?
Jeg kommer også til at tænke på, hvad det mon er ved Middelaldercenteret, som gør dig så glad? Er det mon stedet eller menneskerne, eller er det, fordi det er udendørs og kreativt eller noget helt tredje? Alt efter hvad det er, som gør dig så glad for at være der, så kunne det jo være, at det kunne pege dig i en helt tredje retning ift. uddannelse, hvor du måske kan kombinere lidt det bedste fra de to verdener? Det kan være, at du skal tale med en uddannelsesvejleder om hvilke muligheder, der er? Det kan f.eks. være her, hvis du ikke har gennemført en ungdomsuddannelse eller her, hvis du gerne vil tale med en vejleder ift. videregående uddannelse.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at du finder vej i det hele. Husk på, at selvom man starter med at gå ned af én sti, så er der ingen, der siger, at man ikke må skifte spor og følge en anden, hvis det er det, ens hjerte fortæller én :-)
De bedste hilsner
Dagmar