Mærkelig blå /lilla bule på penis
brevkassespørgsmål af
anonym
17 år
jeg har fornyligt fået en okay stor blå/lilla knude/bule lige ved begynelsen af penis, jeg husker det som om at det var efter jeg havde intimbarberet mig, hvis det måske kunne have noget med sagen og gøre. jeg læste lidt og måske virker det til penis kraft, læste ogås kun der er ca 50 mænd i danmark der får det om året så det virker usansynligt men det er stadig lidt skræmene. som sagt er det ved begynelsen af penis. altså et sted hvor der vokser hår. jeg mindes også og have haft noget ligende igen gang eller 2 før men meget mindre og mere rødlig og de er forsvundet, de var placeret samme tid

Svar:
Hej
Tak for dit spørgsmål. Knuder i huden kan være mange ting, og det er helt naturligt at blive rigtig bekymret.
Som du selv skriver, kom knuden efter intimbarbering, og det lyder derfor som om, at du har fået et indgroet hår ved penis.
Når håret ikke kan finde ud gennem huden, bliver det til en lille bums i hårsækken, som bliver rød/blå/lilla og øm. For det meste, vil betændelsen gå over af sig selv i løbet af kort tid, men det kan godt tage et par uger inden den blå/lilla farve er helt væk. Det bedste man kan gøre for at undgå indgroede hår er at holde området rent efter barbering, og at huske at skifte barberblad ofte.
Jeg synes ikke at du skal være bekymret, og jeg vil anbefale dig at se tiden lidt an, da de fleste små knuder forsvinder af sig selv. Hvis knuden ikke forsvinder, eller hvis den vokser eller spreder sig, synes jeg, at du skal gå til din egen læge.
Jeg håber at du kan bruge mit svar.
Med venlig hilsen
Trine