Rygdelle
brevkassespørgsmål af
Millie
19 år
Jeg har haft skoliose og fået rettet min ryg lige. Problemet er bare at den ene side at min ryg er meget “trænet” end den anden. Den side som ikke “er trænet” har jeg fået en rygdelle. Jeg vil ikke bruge skoliose-træningsøvelserne til den side også for så blive den ene skulder bare højere end den anden som det var før skoliose behandling. Jeg vil derfor gerne spørge om der findes øvelser, hvor man kun træner den ene side af ryggen, uden at ens skuldre bliver ulige høje. Jeg håber der er svar at hente.

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan forstå du har haft skoliose, som er blevet rettet, jeg går ud fra du mener med en operation, men også at du ikke er helt tilfreds med resultatet her efterfølgende.
Jeg kan forstå du efterspørger træningsøvelser der kun træner den ene del af ryggen.
Jeg må være ærlig og sige, at jeg synes det er vanskeligt at svare på. Dels er det nok nødvendigt at se og undersøge din ryg for at kunne vurdere det og dels er det nok fysioterapeuter der bedre kan vurdere det end mig som læge.
Jeg synes den oplagte vej for dig vil være at få en tid hos din praktiserende læge og høre om vedkommende ikke synes det vil være rimeligt at henvise dig til en fysioterapeut.
Beklager jeg ikke kan svare mere konkret. Håber du får trænet din ryg så du bliver tilfreds med den.
Med venlig hilsen
Morten