mit online liv da jeg var 15 år

brevkassespørgsmål

mit online liv da jeg var 15 år

brevkassespørgsmål af
jacob
21 år
Oprettet 2 år 6 måneder siden

Hej, jeg har et spørgsmål jeg håber i kan hjælpe med og besvare.

Da jeg var 15 år synes jeg det var spændene og chat med jævnalderne, Jeg husker jeg havde et par online flirt( mellem 1 og 2 mindes jeg)

hvis de kun været 14, har det så været ulovligt?

bliver da helt bange for man har gjort noget meget forkert.

Svar:

Hej Jacob.

Der er for tiden meget fokus på ulovligheder online, og nogle gange kan det være svært at gennemskue, hvad man egentlig må og ikke må, så jeg kan godt forstå, at du får nogle tanker, om du kunne have gjort noget forkert.

Ud fra det, du fortæller, så tænker jeg ikke, at du har gjort noget ulovligt ved at have skrevet og flirtet med nogle, der har været under 15 år. Det er helt naturligt at gøre i den alder, også selvom den ene måske er et år yngre eller ældre end en selv.

Når du spørger til, om det kunne have været ulovligt, så tænker jeg på, om du tænker på loven om den seksuelle lavalder, som handler om, at det er strafbart at have samleje med et barn under 15 år? Derudover er der også nogle regler ift. billed- og videodeling, som handler om, at man ikke må sende eller dele indhold, der viser seksuelt indhold til nogen under 18 år, medmindre man er et kærestepar over 15 år, så må man gerne sende den slags indhold til hinanden, hvis begge er med på det.

Så hvis I kun har holdt det til samtaler og flirteri, så kan du være helt roligt.

Jeg håber, at det var svar på dit spørgsmål.

Mange hilsner Pernille

PernilleBs billede
Pernille fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål