Hjælp, jeg er virkelig ked af det! Var det ulovligt? :(
brevkassespørgsmål af
PseudonymShakespeare
19 år
Hej Brevkasse,
Jeg er så ked af det og i tvivl, jeg håber virkelig at i kan hjælpe mig
Da jeg var 14 år søgte jeg desværre efter porno på internettet, jeg var på google, men jeg kan ikke huske præcist hvad jeg søgte efter, det var i hvert fald bare helt almindeligt porno.
Jeg klikkede på et link fra google og den gik så ind på en hjemmeside og en video begyndte at loade. Der gik kun et sekund og jeg nåede heldigvis slet ikke at se noget som helst (der var ikke nogle billeder der nåede at loade), men så poppede der en besked op der fyldte hele min skærm.
På beskeden stod der noget i retning af: "Fanget! Du er inde på en hjemmeside med ulovligt pornografisk indhold, børneporno, og det kan give en bøde på 500 kroner eller fængsel hvis man er 15 år og over" der var også et billede hvor der stod min IP adresse og ligesom et sattelitbillede af min position, men da det er 5 år siden kan jeg ikke huske det præcist, men jeg mener at der altså stod det var fra politiet".
Jeg blev øjeblikkeligt meget meget ked af det og meget bange, jeg slukkede straks min computer (da jeg prøvede at lukke for browseren var det ligesom om den ikke kunne, så jeg nødslukkede bare min computer ved at holde knappen nede), jeg var så ked af det og fortryd selvfølgelig straks at jeg overhovedet havde tændt min computer, jeg turde ikke tænde den i flere uger indtil jeg skulle bruge den til skolearbejde og jeg var dybt deprimeret og bange de næste mange dage og uger.
Jeg ønskede selvfølgelig på ingen måde at gøre eller opsøge noget ulovligt og hvor har jeg bare tit ønsket jeg havde en tidmaskine.
Jeg har det så forfærdeligt over den beskyldning i noget så forfærdeligt og jeg har så mange spørgsmål;
Til at starte med er jeg faktisk i tvivl om det rent faktisk var fra politiet, eller om det bare var en virus fra hjemmesiden, jeg ved jo faktisk ikke engang om det var noget af ulovligt indhold på hjemmesiden da beskeden poppede op med det samme, men ved i om det er noget politiet lægger ud på nettet i kampen mod børnepornografi,?
Også er jeg virkelig i tvivl om jeg har gjort noget ulovligt? Jeg har på ingen måde ønsket at se noget så forfærdeligt, men jeg søgte jo efter lovlig porno og klikkede så ind på den forkerte hjemmeside (jeg har selvfølgelig heller ikke på nogen måde delt det eller downloadet), det er måske bare en undskyldning for ligesom at trøste min samvittighed, men har jeg brudt loven ved at "snuble" over en forkert hjemmeside?
Jeg er virkelig ked af hele episoden og hvis jeg har gjort noget ulovligt er jeg klar til at melde mig selv, som jeg også har tænkt meget over, men det sidste spørgsmål er om (måske lidt ens til det forrige) det var ulovligt? Burde jeg melde mig selv? Det var jo et uheld og der er jo noget der skete på internettet for fem år siden så der er som sådan ikke nogle håndgribelige "beviser", så tror i politiet ville ønske jeg skulle melde mig selv?
Jeg er virkelig ked af det og jeg ønsker virkelig ikke på nogen måde at have brudt loven,
PS. Jeg vil bare takke jer for at have lavet en hjemmeside hvor man kan få lov at stille nogle spørgsmål og være ærlig og åben, vi er jo bare mennesker og begår nogle dumme fejl, men jeg har aldrig turde fortælle nogle om den her episode af frygt for konsekvenserne, så den her hemmelighed har ædt mig op i 5 år og nu kan jeg endelig for lov at dele den på trods af min frygt! Så tusind tak for jeres arbejde, det betyder virkelig virkeligt meget!

Svar:
Hej PseudonymShakespeare,
Tak for dit spørgsmål.
Først og fremmest - du har ikke gjort noget forkert!
Det er ikke forbudt at kigge på porno, og heller ikke at klikke sig ind på hjemmesider, der så bagefter viser sig at være smækfyldt med virus. Du har ikke gjort noget galt. Bare rolig :)
Det er heller ikke forkert at se porno. -Så længe man er med på, at det er ligeså fake som Marvel's superheltefilm :)
1) Det var ikke en besked fra politiet! Det var et dårligt forsøg på at skræmme dig til at betale "bøden" til dem fra hjemmesiden.
2) Du kan ikke bryde loven om børneporno "ved et uheld". Hvis du klikker dig ind på en hjemmeside i det der hedder "god tro", altså at du ikke leder efter børneporno, så gør du ikke noget forkert. Heller ikke hvis der så ligger børneporno derinde - i så fald skal du bare huske at melde det til politiet med det samme (https://politi.dk/anmeld/it-relaterede-seksualforbrydelser/overgreb-mod-boern-paa-nettet). -Red Barnet har også lavet en fantastisk hjemmeside hvor man anonymt kan anmelde den slags billeder eller videoer, hvis man falder over dem på nettet: https://redbarnet.dk/anmelddet/anmeld/
3) Du har ikke gjort noget ulovligt. Promise!
4) Hvis politiet finder børneporno på nettet så lægger de ikke den slags fælder ud, så sørger de for at få det fjernet ASAP.
5) Du skal ikke melde dig selv. Politiet ville sige det samme som jeg gør nu - du har ikke gjort noget forkert, eller noget ulovligt.
6) Du behøves ikke at være ked af det. Det er helt normalt at surfe porno, og hverken forkert eller ulovligt :)
Jeg håber at de her svar kan give dig lidt ro på, både i forhold til dig selv, og fremtidige surfer-ture rundt på nettet!
//Christian