Er jeg blevet hacket?
brevkassespørgsmål af
Quinoa
12 år
Hej Cyberhus, øh, jeg er lidt bange for at jeg er blevet hacket eller noget i den stil? Når jeg logger på min computer, kommer der en lille hvid boks op hvor der står: (et eller andet, kan ikke lige huske det, men noget i stil med System) så kan jeg trykke "remind me later" og bestemme om det skal være om 5 min. 10 min.  Og sådan noget, så står der også: "update now" og jeg er virkelig virkelig virkelig bange for, at det er en virus!!
Jeg har fjernet alle de online venner jeg har i tilfælde af, det kunne være fra dem, men jeg overtænker nok bare... Men alligevel!
Skal lige siges min computer ikke er helt min egen, vi "lejer" den fra min fars arbejde, så kan det være noget med det?
Jeg kunne virkelig bruge et svar, og på forhånd mange tusind tak!

Svar:
Hej Quinoa
Tak for dit spørgsmål.
Jeg synes det er super godt at du bekymrer dig om hacking, og at du spørger her i brevkassen.
Dit spørgsmål er desværre meget svært at svare på ud fra den information, du giver. Umiddelbart lyder det ikke som hacking eller virus.
Dit styresystem kommer med mange små meddelelser om opdateringer til din computer. De ligger i det såkaldte handlingscenter som du kan se nederst i højre hjørne på et tekstikon. Meddelelserne kan være irriterende men mange af dem er "sunde" nok og faktisk vigtige påmindelser om opdateringer.
Jeg kan desværre ikke sige præcist, hvad du oplever. Har du mon en lidt nørdet bekendt eller en forælder, som ved en smule om computere, som du kan spørge?
Det lyder ikke som noget, du skal være bekymret for at spørge en voksen om.
Du får lige et link til en artikel, der kan hjælpe dig med at fjerne eller indstille den slags popups. Lige HER: https://komputer.dk/computerudstyr/operativsystem/windows-10/slip-for-no...
Håber du finder ud af det.
God dag
Vh Jonas