Må min lærer kigge i min taske kan jeg få hende smit ud af skolen?
brevkassespørgsmål af
Mina
15 år
I dag i skolen ville jeg gøre opmærksom på en episode, som gjorde mig utryg. Mens jeg var ude af klassen for at printe, lagde jeg min taske i vindueskarmen. Da jeg kom tilbage, blev jeg mødt af min lærer, som bar min taske og bad mig åbne den. Hun forklarede, at tasken var faldet ned, og at min telefon var faldet ud, hvilket var grunden til, at hun havde taget den. Efterfølgende fandt jeg ud af, at dette ikke kan passe. Min taske stod placeret helt inde i hjørnet og kunne ikke falde ned af sig selv. Derudover var tasken lukket, så selv hvis den var faldet, kunne den ikke åbne sig selv, og telefonen kunne derfor ikke være faldet ud. En klassekammerat oplyste mig om, at læreren selv tog min taske og åbnede den uden mit samtykke. Denne forklaring stemmer bedre overens med situationen. Læreren kommenterede også negativt på mit makeup, hvilket jeg oplevede som grænseoverskridende og ubehageligt. Dette er ikke første gang, at denne lærer kigger i elevers tasker uden samtykke. Jeg føler, at mine personlige grænser er blevet overtrådt, og episoden har gjort mig utryg. Jeg håber jeg kan få hende smit ud jeg har snakke med mine forældre og vores faglig leder på skolen men hun kommer ikke til at gøre noget.

Svar:
Hej Mina
Tak for dit spørgsmål! Hvor er det godt, at du reagerer, når dine grænser bliver overskredet.  Det er vigtigt at tage hånd om og reagere, når man føler sig uretfærdigt behandlet.
For at svare hurtigt på dit dilemma: Ud fra det, du beskriver, bliver det nok rigtig svært at få din lærer fyret.
For et års tid siden skrev jeg et svar til en anden ung, der stod i en situation, som minder meget om din. Det synes jeg, du skal prøve at læse.
Det vigtigste at tage med fra det svar er, at nej, lærere har ikke ret til at gennemgå jeres tasker. Samtidig har læreren dog ansvar for, at der er god klasseorden, og at undervisningen ikke bliver forstyrret. Hvis din lærer derfor har en mistanke om, at du har en telefon i tasken, som kan forstyrre undervisningen, står hun pludselig i en rigtig træls situation.
Når det er sagt, har hun stadig ikke ret til at kigge i din taske – heller ikke selvom hun har en mistanke. Problemet med at “straffe” hende for det er, at hendes udlægning af situationen ikke er den samme som din. Dermed bliver det dit og din klassekammerats ord mod din lærers, og det tror jeg ikke er nok til, at hun bliver fyret.
Samtidig tror jeg heller ikke, at det er en god løsning at få hende fyret. Jeg er sikker på, at vi kan finde en anden løsning, så hun ikke kommer til at overskride dine grænser igen.
Jeg tænker, at den bedste fremgangsmåde er at få talt med din lærer om det, der er sket, og om hvordan I fremover kan undgå, at hun ender i en situation, hvor hun overskrider dine grænser.
Du kan fortælle hende, at hun overskred dine grænser ved at kigge i din taske, og at det gjorde dig utryg, at hun kommenterede på din makeup. Derefter kan du foreslå, at I laver en aftale om, hvordan hun fremover skal henvende sig til dig, hvis hun har en mistanke – for eksempel at hun spørger dig, om du har en telefon med, i stedet for bare at kigge i din taske.
Her er det vigtigt, at du også er ærlig, når hun spørger, så hun ved, at hun kan have tillid til dig og ikke føler behov for at kigge i din taske. Det kan også være en god idé at prøve at tænke situationen igennem fra hendes synspunkt inden jeres snak: Hvorfor tror du, hun kiggede i tasken? Hun har ansvar for, at der er en god undervisning, som let kan blive forstyrret af for eksempel mobiltelefoner.
Måske kan det også være en hjælp at have dine forældre med til samtalen – eller eventuelt skolens rektor eller den faglige leder.
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig, og at du finder en god løsning med din lærer.
Mvh. Chris – Cyberhus