sex med 23 årig
brevkassespørgsmål af
william
15 år
hej jeg er en 15 årig dreng der gerne vilhave sex med en 23 årig jeg kender, er det voldtægt og kan han komme i fængsel, er den seksuelle lavalder ik 15 år håber i kan svare på det

Svar:
Hej William
Det er rigtig godt at du rækker ud, og stiller spørgsmål når du er usikker på hvad der er op og ned i forhold til de her ting, for det er selvfølglig ret vigtigt at have styr på.
Du vil gerne have sex med den her fyr du kender, og har derfor nogle spørgsmål. Jeg skal se om jeg kan give dig de svar du har brug for.
Først spørger du om det er voldtægt?  Du er meget tydelig omkring at du gerne vil have sex med ham. Hvis det er sådan at han også ønsker at have sex med dig, så tænker jeg ikke der er tale om voldtægt.
Det er selvfølgelig vigtigt at sige, at samtykke til sex, som det hedder, eller det at være enige, ikke kun handler om at man er enige om at have lyst til at have sex. Det handler også om at være enige om hvornår det skal ske, hvor det skal ske, og hvordan man har sex med hinanden. Men så længe man er enige om at begge gerne vil, og man sørger for at lytte til hinanden og stoppe, hvis den ene pludselig fortryder, har brug for at holde pause, eller være sammen på en anden måde, så er der ikke tale om voldtægt, for voldtægt handler om at den ene gør noget mod den anden, mod den andens vilje.
Du spørger om seksuel lavalder, og her har du helt ret, at den er 15 år. Det vil sige at man som voksen(over 18 år), som udgangspunkt gerne må have sex med en ung på 15, så længe man er helt enige selvfølgelig. MEN...for der er et men her. Det handler også lidt om hvilken relation den voksne og den unge har til hinanden. Hvis den voksne fx er den 15 åriges lærer, træner eller på en eller anden måde har et forhold til den unge, hvor den voksne har en særlig magt, som den voksne kan misbruge, i forhold til den unge, ja så ændrer aldersgrænsen sig faktisk. Så bliver den seksuelle lavalder nemlig 18 år.
Så hvad betyder det i forhold til dig? Hvis den her fyr er din lærer, din træner, en ansat i ungdomsklubben, eller på en eller anden måde er en voksen, som har et forhold til dig på en lignende måde, så må han ikke have sex med dig før du bliver 18, og hvis han har, så vil han kunne straffes med fængsel i op til 4 år.
Hvis der ikke er tale om sådan en særlig tillids- eller magt relation, så vil det ikke være ulovligt for ham at have sex med dig, for så er den seksuelle lavalder 15 år. Alt det her handler kun om hvad den voksen må, i forhold til sex med unge under 18 eller 15 år. Der er ingen regler der siger at det er forbudt for den 15-årige at have sex med den voksne. Det er alene den voksne der kan komme i problemer med loven.
Jeg ved godt det kan være lidt forvirrende, når aldersgrænsen kan være to forskellige ting, men jeg håber det alligevel giver mening for dig. Hvis det er uklart, så kig ind forbi vores sms-chat, hvor du kan stille endnu flere uddybende spørgsmål. Du er selvfølgelig anonym og du kan skrive når det passer dig på: 25 80 60 60.
Til sidst vil jeg lige knytte en tanken til jeres aldersforskel. Hvis vi nu går ud fra at I er helt enige om at vil have sex med hinanden, og at han ikke har sådan en særlig relation, der gør at du faktisk skal være 18, før han må have sex med dig...ja, så er det med lovgivningen jo på plads.
Hvis det er sådan tænker jeg stadig det er vigtigt for dig at gøre dig nogle tanker om at have sex med en mand der er en del ældre end dig, og som derfor også kan være en del mere erfaren seksuelt. Det er selvfølgelig ikke sikkert at han er mere sekseult erfaren, bare fordi han er ældre. Det kan også være at du selv allerede har en del seksuel erfaring? Det kan jeg ikke vide.
Jeg nævner det bare, fordi sex nogle gange godt kan blive lidt mere kompliceret, og måske endda også en dårlig oplevelse, hvis man er to meget forskellige steder, i forhold til de erfaringer og forventninger man har til hvad der skal ske. Så hvis I ender med at være enige om at have sex, så er det bare særlig vigtigt at I giver jer tid til at have en snak om hvad det er I ønsker og forventer af hinanden, så det bliver en god oplevelse for jer begge to.
Husk at det ALTID er okay at fortryde, sige stop og sige fra, lige meget hvor meget man troede man var klar, og lige meget hvor meget man selv har sagt at man gerne vil.
Jeg håber du fik svar. Vi sidder altid klar i vores sms-chat, hvis du har brug for at mere.
De bedste hilsner Lukas