min mor truer mig
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
min mor hun hader mig, det er ikke en hemmelighed.
Jeg har ikke lyst til at blive hjemme da jeg er det barn mine forældre hader mest, og det har gjort mig ked af det. Jeg får gode karaktere og alt det men jeg er stadig ikke nok, mine forældre ser mig ikke som nok. Min mor har talt meget om hvor meget hun glæder sig til at jeg forsvinder fra hendes liv og det gør ondt. Jeg har ikke lyst til at bo hjemme. I går fortalte jeg mine forældre at jeg er trans og de gik amok og tilsvinede mig i cirka en time. Da jeg så kaldte dem for en idiotisk familie var jeg pludselig skurken og nu vil de gøre mit liv til et helvede. hun siger han vil ikke opdrage en transperson i hendes liv, og jeg er bare en dum idiot. derfor har de taget min mobil og jeg har ikke fuldt adgang til min computer da de mener at de folk jeg taler med online har bildt mig ind at jeg er trans
Min mor har sagt at jeg vil være et misfoster, jeg vil ikke få en fremtid og ingen vil elske mig. Id ag fortalte hun mig at jeg er grunden til at vores liv er lort og jeg skal ignorere min eksistens ligesom alle andre gør. Hun siger alt det her tit og det gør ondt at høre det, og jeg ved hun gør det fordi hun kan godt lide at se mig være ked af det.

Svar:
Kære dig.
Mange tak for dit brev. Det lyder rigtig ubehageligt, at dine forældre og særligt din mor behandler dig så dårligt ved både at svine dig til, kalde dig grimme ting, sige lede ting til dig og tage din telefon fra dig osv. Jeg kan virkelig godt forstå, at alle de oplevelser har gjort dig ked af det, og at det har gjort, at du ikke har lyst til at blive boende hjemme. Jeg synes, at det er rigtig godt, at du har skrevet herind i brevkassen, og jeg vil gerne prøve at hjælpe dig.
Det må være rigtig svært og hårdt at blive behandlet sådan, og det må være hårdt at have det sådan, der hvor man bor. Et hjem skulle gerne være rart og trygt at være i, og ikke et sted hvor man ikke bliver accepteret for den man er, og hvor man bliver svinet til. Det er slet ikke i orden, at du bliver behandlet sådan derhjemme. Dit køn er dit valg og selvom dine forældre ikke er enige i dine valg, er det vigtigt, at I nu og fremover kan lære at respektere hinanden uanset uenighed, for du har ret til, at være lige præcis den du er.
Jeg vil gerne understrege, at det på ingen måde er i orden, at dine forældre siger de ting til dig og behandler dig på den måde, som du fortæller om. Det er ikke er i orden, at du bliver behandlet sådan. Det er voldsomt for dig at føle, at dine forældre hader dig, og den følelse kan jeg desværre ikke tage fra dig. Jeg vil råde dig til, at du fortæller enten en lærer, et familiemedlem eller en anden voksen du har et godt forhold til, som du er tryg ved og som du stoler på, hvordan du har det derhjemme, og fortæller, hvordan dine forældre behandler dig. Hvis du fortæller det til en lærer eller en anden voksen, kan den voksne hjælpe dig og sammen med dig finde ud af, hvad du kan gøre og hvad der videre skal ske. Det kan være svært at stå med sådan nogle oplevelser helt selv, så derfor synes jeg, at du skal fortælle det til en voksen. Det kan også være, at du har en god ven eller veninde, som du kan mødes med på afstand og snakke med, om hvordan du har det derhjemme? Som regel hjælper det at få sagt tingene højt til nogen.
Jeg forestiller mig, at situationen med Corona lige nu, kun gør din situation værre, fordi vi alle er mere hjemme og dermed er meget tæt på hinanden i familien. Når man som dig er 15 år, er der måske endnu mere behov for, at kunne være sig selv. Lige nu er du og dine forældre måske meget derhjemme, så derfor vil det måske være rart for dig, at komme ud af huset og gå eller cykle nogle ture eller lave noget andet ude af huset. Måske det vil være rart at komme lidt væk hjemmefra og få noget luft og bevægelse. Når du bevæger dig og er ude i solen, får du lykkehormoner forærende, som kan løfte humøret og det kan måske være rart i denne svære periode som du er i.
Du er også altid velkommen til at logge på vores 1-1 chat her i Cyberhus, hvor du du helt anonymt kan snakke med en voksen, som gerne vil hjælpe dig.
Jeg håber, at du kan bruge svaret, og at det kommer til at gå bedre derhjemme med dine forældre.
Kærlig hilsen
Laura.