min mor

brevkassespørgsmål

min mor

brevkassespørgsmål af
Andreas
10 år
Oprettet 2 år 2 måneder siden

hvad skal jeg gøre når min mor ikke lytter til mig

Svar:

Hej Andreas

Tak for dit spørgsmål! Jeg tror, at der er mange på din alder, som gerne vil vide, hvordan man får ens forældre til at lytte til de ting, man siger. Derfor vil jeg gøre mit bedste for at give dig nogle forslag!

Jeg bliver nysgerrig på, hvad det er for nogle situationer, hvor du ikke føler, at din mor lytter til dig. Grunden til at jeg bliver nysgerrig på det er, at jeg tænker, at det er forskelligt, hvad der er bedst at gøre alt efter, om det f.eks. er i et skænderi, eller sådan helt generelt, at du ikke føler, at din mor lytter. Uanset hvad så tænker jeg, at det er vigtigt, at du starter med at fortælle din mor, at du ikke føler, at hun lytter til dig, og hvordan det får dig til at føle. Men det er vigtigt, at du ikke siger det, når du eller din mor måske allerede er vrede eller kede af det. Når vi er vrede eller kede af det eller begge dele, så er det noget sværere for os at forstår, hvordan andre har det, fordi vores egne følelser fylder for meget. Derfor kan det være en rigtig god idé at tage sådan en snak med din mor, når I begge er afslappede og rolige. Så er der energi og overskud til forhåbentlig at lytte.

Et andet godt råd er, at hvis du gerne vil have, at din mor hun lytter til dig, så skal du også lytte til hende. Det er nemlig rigtig vigtigt i at øve sig i at forstå, hvorfor andre gør, som de gør, så man lettere kan finde en løsning, som alle har det godt med. Det er derfor også vigtigt, at man øver sig i at prøve at snakke stille og roligt og pænt til andre. Hvis du starter ud med at skælde en person ud, så er der en stor chance for, at personen f.eks. også bliver vred eller ked af det, og så er det, at man ikke rigtig kan komme nogle vegne, fordi begge kommer til at sidde og angribe og forsvare sig selv.

Et sidste godt råd det handler om, hvis du synes, at det er svært at fortælle din mor, hvordan du faktisk har det, og i sådan nogle situationer, så kan det være en mulighed at prøve at skrive éns tanker ned, så er man ligesom igang med de overvejelser, men også så man ved, at man får det sagt på en måde, man gerne vil have det sagt.

Jeg håber, at du kan bruge min mine forslag, og jeg ønsker dig alt det bedste med at få snakket med din mor.

De bedste hilsner

Dagmar

Dagmars billede
Dagmar fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål