Screenshot..
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hejsa, vil lige spørger af om der er noget ulovligt i fx or have taget et screenshot af en smuk på enten tinder, yubo eller Instagram altså billede af en pige i fx under tøj pg hun prøver og vise din krop og numse frem, har Man så gjort noget ulovligt hvis man tager screenshot af det for og kigge på det selv? Uden og dele det med andre?

Svar:
Hejsa
Tak for dit spørgsmål i brevkassen
Grundlæggende er reglen den, at du gerne må tage et screenshot af et billede på et socialt medie. Rent moralsk er det ikke sikkert, at det er verdens bedste idé; men selve det at tage et screenshot er ikke ulovlig. Det handler mere om hvad du gør med billedet. Billedet må eksempelvis ikke re-postes eller deles på anden vis uden tilladelse. Der kan være situationer, hvor det potentielt kan være ulovligt at screenshotte. Eksempelvis hvis billedet viser en seksuel handling eller kønsdele hos en person under 18 år. I så fald kan man nelmlig komme i besidelse af børnepornografi. Dit nævnte eksempel er naturligvis ikke i den kategori, men det er vigtigt, at du lige ved det.
God dag til dig
Jonas