Mens i badet??
brevkassespørgsmål af
Sasha
14 år
Hejsa jeg er en pige på 14 år og jeg har lige fået mens. Jeg skal selfølgelig i bad, men har tænk over om man kan bløde i badet. Jeg har et badekar, så jeg ved ikke helt om der vil ske noget. M.v.h. Sasha

Svar:
Hej med dig.
Du kan tro, at du kan gå i bad. Både brusebad og badekar. Det er på ingen måder farligt, at have menstruation og bløde. Det er en natulig del af det, at blive teenager og udvikle sig. Noglegange bløder man meget og noglegange bløder man ikke så meget, men det kan godt se "lidt voldsomt" ud, når man bader hvis blodet kommer ud i vandet, men det er helt ok. Fx. tænk på hvis du har skåret dig lidt i fingeren og holder fingeren under vandet fra køkkenhanen i køkkenet - så kan det også se ud af meget fra et lille stik. At bløde, mens du er i bad er HELT ok - du kan ikke styre din menstruation, når du har den.
Når du er blevet mere vant til at have menstruation og har lyst, så kan du også begynde at bruge tamponer. Det betyder, at du også sagtens kan gå i svømmehallen og bade på stranden om sommeren, uden at du skal "være bange" for, at bløde igennem eller ud i vandet.
Håber du kunne bruge mit svar.
Kh Lærke