Ryge papir
brevkassespørgsmål af
Elias
15 år
Hej, jeg hedder Elias og er 15 år gammel, jeg har et spørgesmål vdr. At ryge papir..
er det fagligt ellee skadeligt hvis man ryger papir? Alså ruller et lille stykke A4 papir og tænder det i den ende Ende og suger i den anden ende? hvis man ikke indhalere og bare puster ud lige efter, er det så fagligt?
så mit spørgesmål er bare on det er fagligt.
og hvis det er fagligt, skader det så ligeså meget som normale cigaretter?

Svar:
Kære Elias.
Tak for dit spørgsmål.
Jeg vil generelt råde dig til ikke at ryge. Det er meget afhængighedsskabende og sundhedsskadeligt.
Det er altid farligt at ryge, ligemeget om det er papir, cigaretter eller e-cigaretter. Det er selvfølgelig mere skadeligt, hvis man inhalerer, fordi der er mere røg der ryger ned i lungerne. Men selvom man ikke inhalerer, så kan de skadelige stoffer der findes i røgen stadig at skade dels mundhulen, men også lungerne.
Cigaretter indeholder nikotin, som er meget afhængighedsskabende. Derudover findes tjære og mere end 7000 andre stoffer, hvoraf mange er kræftfremkaldende. I papir findes der hverken nikotin eller tjære, men indeholder bestemt stadig stoffer som ikke er beregnet til at blive røget.
Så ja, det er farligt at ryge helt almindeligt papir.
Håber du fik svar på dit spørgsmål.
De bedste hilser /H