Betablokker og motion
brevkassespørgsmål af
T
17 år
Hej Cyberhus Har i et lille stykke tid taget propanol DAN betablokker piller på 40g om morgenen og aftenen for at hjælpe med at stabilisere mit blodtryk (har til vane med at besvime), sove bedre og så hjælper det også mod de angst anfald jeg en gang i mellem får. Mit spørgsmål er bare: må man gerne dyrke høj puls motion når man tager beta blokker piller? De nedsætter jo pulsen og hjerterytmen og hæmmer adrenalinen man skal bruge når man dyrker motion. Jeg vil gerne starte med at løbe og her de sidste par gange hvor jeg har prøvet og gjort det næsten lige efter at have taget min aften betablokker pille, så fik jeg ret dårlig(sådan stakåndet) og træt efter kun et par minutter. Og jeg er ellers i rimelig form. Jeg tænker på om pillerne kan have noget med det at gøre og om skal holde sig helt fra noget bestemt motion og hvad man så kan lave i stedet?? Mange hilsner

Svar:
Mange tak for dit spørgsmål.
Så vidt jeg kan forstå er du i fast behandling med propranolol DAK for at stabilisere dit blodtryk, sove bedre og dæmpe angstanfald. I forbindelse med motion oplever du ubehag, og du spørger om man kan dyrke motion samtidig med at man tager propranolol.
Propranolol er en betablokker som sænker hjerterytmen (gør den langsommere), og også sænker hjertets evne til at trække sig sammen hvilket resulterer i en reduktion af den samlede mængde blod der bliver pumpet ud af hjertet hvert minut (minutvolumen). Propranolol medfører derfor ændringer der samlet set sænker blodtrykket.
Når du dyrker motion vil dit blodtryk stige, da din krop har brug for mere ilt- og næringsholdigt blod til at forsyne dine muskler. For at dit blodtryk kan stige, skal dit hjerte slå hurtigere så blodet hurtigere kan komme ud til de organer der har brug for dem. Hvis man tager et blodtrykssænkede middel og samtidig dyrker motion kan det resultere i at blodtrykket ikke kan stige nok til at din krop kan opretholde den øgede aktivitet der er i forbindelse med motionen. Dette kan du bl.a. føle som stakåndethed (du bliver forpustet), svimmelhed og træthed. Hvis du oplever dette når du dyrker motion betyder det at dit blodtryk er for lavt til at der kan komme nok blod rundt til dine muskler, lunger mm.
Derfor vil jeg foreslå at du i forbindelse med motion forsøger at reducere dosis af propranolol, eller helt undlader at tage det. Før du gør dette, er det dog vigtigt at du opsøger din læge for at høre hvad vedkommende tænker omkring dette. Samtidig kan du få en snak med din læge om du måske skal forsøge at mindske dosis af propranolol i perioder hvor det går godt og hvor du får dyrket motion.
Mht. om du kan dyrke noget motion der ikke får pulsen op, så er det svært at komme med gode forslag. Meningen med motion er jo netop at få pulsen op, uanset om man dyrker tung vægtløftning, løb eller kapgang, så vil kroppen altid have brug for mere ilt- og næringsholdigt blod, hvilket kræver at dit blodtryk skal kunne stige.
Et forslag er at du i begyndelsen kan forsøge at gå nogle ture i rask tempo og se om du stadig får det dårligt. Hvis det går godt, kan du forsøge dig med nogle kortere løbeture og stille og roligt øge distancen. Jeg vil fraråde dig at begynde at gå til svømning, da det kan være farligt hvis du får det dårligt/besvimer i vandet.
Igen, vil jeg foreslå at du går til din læge og får en snak med vedkommende.
Jeg håber du kan bruge mit svar. Ellers er du velkommen til at skrive ind igen.
De bedste hilsner
Morten
Læge