Mens
brevkassespørgsmål af
Alberte
14 år
Hej jeg fik min menstruation for 3 uger siden, og jeg blødte virkelig meget på dag 2. Er det normalt? Og hader at have mens selvom jeg kun har haft det en gang !!. Men efter sin første mens kan der så godt hå lang tid før man får den Igen. en fra min klasse sagde at da hun fik sin første, gik der et halvt år før hun fik det igen

Svar:
Hej med dig Alberte!
Det lyder helt normalt, at du har blødt meget på 2. dagen. Det er meget normalt, at det er på dag 2 og 3 af ens menstruation, at man bløder mest. Hvor meget det så er, er forskelligt fra person til person. Nogle bløder meget og længe, nogle bløder lidt og i kort tid, og begge ting er helt normale.
Det er også helt rigtigt, at der kan gå lang tid fra ens første til anden menstruation også flere måneder. Det går normalt mellem 1 og 2 år, før ens menstruation er regelmæssig og altså kommer på ca. det samme tidspunkt hver måned.
Jeg kan godt forstå, at du ikke synes, at det er helt vildt fedt at have menstruation. Det kræver nok noget tid lige at vende sig til det, men på et tidspunkt bliver det for de fleste kvinder rutine, og så tænker man ikke så meget over det, som man måske gør i starten, hvor det er helt nyt. Her i starten kan det derfor også være en god ting at prøve at se på de gode ting ved menstruation, som f.eks. at det betyder, at ens krop fungerer, som den skal, og at man udvikler sig, som man skal. Altså er menstruationen tegn på, at man er sund og rask, og det er måske en rarere måde at tænke på det.
Jeg håber, at det var svar på dit spørgsmål!
Mange hilsner
Amanda