for meget onani?
brevkassespørgsmål af
elliot
14 år
jeg er 14 og onanere selvfølgelig en del. jeg har prøvet at stoppe men jeg kan ikke lade vær. men jeg tror jeg har krydset en grænse jeg har gjordt det i 2-3 år nu og jeg er begyndt ikke at kunne få en orgasme mere. hver gang jeg onanere kan jeg blive ved til min pik bliver helt rød uden at komme. jeg kan nogengange gøre det i 1,5 time uden at komme. jeg har brug for hjælp kan jeg overhovedet få børn i fremtiden

Svar:
Kære Elliot
Tak fordi du deler dine tanker og bekymringer med os. Det er helt normalt at have spørgsmål om onani, især når man er teenager. Det kan føles forvirrende eller bekymrende, og det er helt okay at have blandede følelser om det. Det er rigtig godt, at du søger hjælp, når noget bekymrer dig. Det viser, at du tager dine følelser alvorligt.
Onani er en helt normal del af det at vokse op, og næsten alle unge i din alder gør det. Det er en måde at lære sin krop at kende og finde ud af sine egne grænser og behov. Der er ikke nogen 'rigtig' eller 'forkert' mængde af onani, og det handler om, hvad der føles bedst for dig.
Hvis du har svært ved at få en orgasme eller onanerer i lang tid uden at føle tilfredsstillelse, kan det være din krops måde at fortælle dig, at du har brug for en pause. En pause på et par dage eller en uge kan gøre en stor forskel. Nogle gange kan kroppen blive vant til meget stimulering, så det bliver sværere at få en orgasme. Hvis du giver dig selv lidt tid og ikke onanerer så ofte, kan det hjælpe din krop med at "nulstille" sig selv.
Onani påvirker ikke din evne til at få børn i fremtiden. Det har ingen negativ effekt på din fertilitet, så du behøver ikke at bekymre dig om den del det. Det er helt normalt at onanere, og det påvirker ikke din krops evne til at fungere sundt og normalt. Din krop er stadig i gang med at udvikle sig, og det er helt normalt, at tingene ændrer sig i puberteten. Hvis du er bekymret for, om der er noget galt, kan det være en god idé at tale med en læge. Det er helt normalt at tale med en læge om disse emner, og de er vant til at hjælpe med spørgsmål om kroppen. De kan give dig en præcis vurdering og måske give dig lidt mere ro omkring, hvordan din krop fungerer.
Det vigtigste er, at du lytter til din krop og giver den tid. Prøv at fokusere på andre ting, der gør dig glad, og som kan tage opmærksomheden væk fra onani. Sport, hobbyer eller tid med venner kan hjælpe dig med at finde en balance og få det bedre.
Jeg håber, at dette kan hjælpe dig med at få lidt mere ro på dine tanker. Husk, at der ikke er noget galt med dig, og at de fleste oplever perioder, hvor de føler sig usikre omkring deres krop.
De bedste hilsner
Kasper