Jomfru
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Jeg bliver snart 18 og jeg føler at jeg er den eneste på min alder der ikke har haft sex. Det er ikke fordi jeg ikke vil, men det er bare aldrig sket. Jeg har nok haft muligheden, men gjorde ikke noget ved det. På den ene side føler jeg ikke at jeg har travlt og på den anden føler jeg at jeg er mærkelig og anderledes. Har brug for at høre hvad du tænker.

Svar:
Hej,
Det er helt naturligt at have de tanker og følelser, du beskriver. Det er vigtigt at huske, at der ikke er en "rigtig" alder for at have sex første gang – det er forskelligt fra person til person, og det handler om, hvad der føles rigtigt for dig.
Du er ikke mærkelig eller anderledes, fordi du ikke har haft sex endnu. Faktisk er der mange på din alder, der heller ikke har haft den oplevelse, selvom det måske ikke altid virker sådan, fordi vi ofte kun hører om de historier, hvor folk har. Faktisk så stiger antallet af unge der har seksuel debut efter de er fylst 20 år en del i de her år.
Sex er en meget personlig ting, og det betyder noget forskelligt for alle. Der er okay at tage det i dit eget tempo.
Hvis du har haft muligheden før, men ikke gjort noget ved det, var det nok fordi, du ikke følte dig helt klar – og det er okay. Lyt til dig selv og dine grænser. Det er bedre at vente, til det føles rigtigt, end at føle sig presset af, hvad andre måske gør.
Det, du oplever lige nu, er en del af at finde ud af, hvad der betyder noget for dig. Der er ingen grund til at skynde sig eller sammenligne dig selv med andre. Din rejse er din egen, og det er helt okay at tage den tid, du har brug for.
Mvh Camilla