Manglede sexlyst hos den ene partner
brevkassespørgsmål af
A
19 år
Hejsa Mig og min kæreste har været sammen i lidt over fire måneder når jeg skriver dette. Forholdet har på mange måder været meget problemfrit og vi har ikke haft de store diskussioner. Det eneste problem der er kommet her på det seneste er at min kæreste har mistet lysten til sex. I starten af vores forhold havde vi et godt solidt sexliv, men efter omkring en 2 måneders tid begyndte det lige så stille at dale. Min kæreste har ikke rigtig lyst til sex. Han beskriver at han ikke rigtig kan magte tanken omkring sex og nærmest ser det som en pligt for at vores forhold kommer til at holde. Han beskriver at han ikke rigtig finder nogen glæde i sex og gør det stort set kun for at tilfredsstille mig. Han siger at sex ikke føles så rart, om det så er oralsex eller analsex eller lignende. Jeg vil selvfølgelig gerne støtte ham og prøve at forstå ham, men det er svært når jeg ikke selv føler det samme som ham omkring sex. Vi har snakket en del gange omkring hvad de potentielle årsager til den dalende sexlyst kan skyldes. Vi har snakket om at det kunne være fordi han bare generelt ikke har et så stort sexdrive som mig, men det giver heller ikke så meget mening, da det ligesom er kommet lidt efter lidt. Vi har ligeså snakket om at det kunne være fordi han står i en stresset periode i hans liv, hvor han står uden arbejde og har gang i mange ting på en gang. Den sidste potentiale forklaring vi er kommet op med er at vi begge hovedsageligt er aktive i forhold til sex, hvor han så er passiv, han føler sig måske ikke så komfortabel i den situation eller det tiltaler ham ikke så meget. Jeg holder utrolig meget af ham og vi har det udover dette utroligt godt sammen. Jeg ville bare gerne have det sexliv tilbage som det var til at starte med, men jeg har brug for hjælp. Hilsen A

Svar:
Hej du
Du er bestemt ikke den eneste, som har en million følelser i forhold til sex. Det er en kæmpe faktor imellem to mennesker og kan udfordre og påvirke på sindssygt mange måder. Så det er helt normalt at have udfordringer og tanker i forhold til sex.
Du skriver, at din kæreste har mistet lysten og I har haft mange snakke om, hvorfor. Uanset hvad så er det sådan, han har det lige nu. Så han står et helt andet sted end dig. Og det er helt okay at være forskellige - det er det så mange, der er. Jeg kender dog desværre ikke et quick-fix. Det tager tid og kan kræve lydhørhed og tålmodighed. Men jeg vil gerne sætte ord på mine tanker:
Stress kan betyde meget for et menneske. Og der kan sagtens følge nogle udfordringer med, hvis din kæreste føler sig stresset. Så når din kæreste oplever at sex føles som en pligt, så kan det godt være derfor. Og det er aldrig rart at have det sådan. Hverken for han eller for dig. Jeg tænker at her kan I sætte jeres fokus og prøve at vende det rundt.
Måske ved at skrue forventningerne helt ned og måske give ham teten. Så det er ham, der kommer til dig, når han har lyst. Det kan være, det kan ændre dynamikken indeni ham, hvor han føler det som en pligt.
Og ellers kan det være, du kan hjælpe ham med nogle af de ting, der fylder for ham, så hans hoved bedre kan fokusere på sex. For nogle kan det går en positiv forskel.
Det var lige et par tanker, og gad vide, om I måske får flere. Jeg håber, I kan finde et håb sammen og gå styrkede ud på den anden side en gang. Bliv ikke nervøs, hvis du ikke kan finde præcist de samme oplevelse, som du havde i starten, for et forhold udvikler sig hele tiden og mange ting kan ændre sig undervejs. Men jeg håber, du kan finde noget at det, du var så glad for igen.
Knus fra Mai