Min første gang
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej jeg er en pige på 15 år jeg har fundet en dreng som jeg sys er rigtig sød (16år) og for lidt tid siden lavede vi noget sexuelt sammen det var dog min første gang (hvilket han ik helt trode på) han startede så med at gi mig finger hvilket godt kunne gå men da vi så skulle til det gjorde det sygt ondt og han ku ik rigtig få den ind for jeg var for stram hvilket jeg godt vidste i forvejen men turde ikke sige for ved ik om det er normalt og har virkelig skammet mig over det siden Så er det normalt In at ku få den ind?

Svar:
Kære du
Det lyder som en rigtig dårlig oplevelse du havde med den her dreng, og jeg kan godt forstå at tankerne omkring det fylder for dig. Jeg gerne starte med at sige, at du bestemt ikke er alene om at opleve udfordringer med sex, og en eller flere dårlige oplevelser behøver ikke betyde at det ikke kan blive rigtig godt...for det er jeg sikker på det kan.
Når det gælder din oplevelse med smerte og besvær under forsøget på at få den ind, er der flere faktorer, der kan spille ind. Det de fleste fortæller om er at de har været nervøse eller spændte og derfor har haft svært ved at "give slip" og slappe af i muskulaturen. For andre kan nervøsitet betyde at de har svært ved at blive helt våde nok, og derfor bliver det smertefuldt, når han prøver at få den ind. Man bliver våd fordi der frigives et sekret fra skeden, når man bliver seksuelt ophidset. Skretet har netop det formål at gøre det nemmere for drengens penis at komme ind. Ud fra din beskrivelse af at du allerede vidste at det ikke ville fungere tænker jeg at netop nervøsitet og bekymring kan have været afgørende.
Det er virkelig almindeligt at opleve de her udfordringer, og det er ikke noget, du på nogen måder skal skamme dig over. Sex er er ikke så ligetil, og særligt i begyndelsen af at man er seksuel aktiv, kan det være svært. Det gælder både for piger og drenge. Hos drenge kan nervøsitet eksempelvis nemt betyde at penis ikke kan blive hel hård, og så bliver det også svært at trænge ind i skeden. Det er også vigtigt at huske på. At det ikke lykkedes behøver ikke alene handle om at du var for stram. Måske var han ikke hård nok? Lige meget hvad er det vigtigt at huske, at ingen har gjort noget forkert. For langt de fleste er den og de første gange svære, og man kan nemt få følelsen af at det aldrig vil komme til at lykkes, men som med så meget andet, så bliver det altså nemmere, når man har fået mere erfaring.
Kommunikation er nøglen i enhver seksuel relation. Det er vigtigt at tale med din partner om hvordan du oplever det. Jeg ved godt det kan føles akavet og svært, men det at dele tanker e er virkelig afgørende for at få sex til at fungere godt for begge parter. Og det er altid okay at sige stop. Det er ikke meningen at det skal gøre sygt ondt, og jeg er sikker på at den her dreng også er optaget af at det skal være rart for jer begge to, og derfor er det vigtigt at sige det, når noget føles ubehageligt.
Jeg kan selvfølgelig ikke sige om der er en fysisk årsag til at det gjorde så ondt. Du skriver at du vidste at du ville være for stram, og det får mig til at tænke på om du selv har prøvet at onanere, hvor du har haft en oplevelse af at du er meget stram? Onani kan være en rigtig god metode til at lære sin krop bedre at kende, og hvis smerterne skyldes nervøsitet og at du havde svært ved at slappe helt af, så kan onani hjælpe, fordi det kan være en vej til at lære din krop bedre at kende. Der er også ret simple øvelser du kan lave, som kan betyde at du lærer din muskulatur i underlivet bedre at kende. Med et bedre kendskab kan du måske bedre mærke hvornår du spænder, og hvad du kan gøre for at slappe af. Prøv at tage en finger eller to op i skeden, og prøv så at spænde din bækkenbund, ligesom du ville gøre, hvis du skal tisse, men er nødt til at holde dig. Så kan du nemlig mærke hvordan det spænder omkring dine fingre, og det kan hjælpe dig til at være mere bevidst om hvordan du spænder og slapper af. Når du spænder og kan mærke det i dine fingre, så prøv at slappe af, og mærk hvordan det kommer til at spænde mindre omkring dine fingre. Jeg nævnte tidligere det her med ikke at være helt våd nok, og hvis det er en del af problemet, kan det for nogle være en hjælp at bruge glidecreme, som kan købes på apoteket.
Der er også den mulighed, at smerterne skyldes, det der hedder vaginisme, som er ufrivillige muskelkramper i underlivet, når man prøver at have sex, onanere med fingre eller legetøj i skeden eller sætte en tampon op. Hvis du også har svært ved, eller slet ikke kan få en finger eller en tampon op, synes jeg du skal overveje at snakke med din læge, for vaginisme kan i langt de fleste tilfælde behandles.
Endelig er det vigtigt at huske, at seksuel aktivitet skal være baseret på gensidig samtykke, respekt og velvære for begge parter. Det er normalt at føle sig nervøs og usikker. Det er også almindeligt at have trælse oplevelser, fordi sex ikke lykkedes eller blev helt som man ønskede. At være åben omkring det man oplever og tænker overfor sin partner har en stort betydning, fordi det giver tryghed. Og jo tryggere man er jo nemmere bliver sex. Det samme gælder, hvis problemerne fortsætter er det vigtigt at du tager snakken med din læge, så I sammen kan finde en løsning.
Jeg er helt sikker på at det kan blive godt, og at du kan få nogle gode oplevelse med sex. Du skal bare være tålmodig og give dig selv en fair chance, for at lære dig selv og alt det her nye bedre at kende.
Mange hilsner Pedro