Hvordan hjælper jeg min ven?

brevkassespørgsmål

Hvordan hjælper jeg min ven?

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 2 år 2 uger siden

Hej jeg har en veninde eller ved ikke helt om vi er veninder vi er ikke så tætte, men hun er deprimeret og går til psykolog en gang i mellem og så tror jeg at hun har anoreksi fordi at hun aldrig spiser noget f.eks. spiser hun aldrig sin madpakke mere, eller noget af det vi laver til madkundskab. Jeg vil gerne være der for hende men jeg kan nok ikke bare konfrontere hende med det vel? Jeg ved jo heller ikke om det bare er en lille periode. Jeg har også en anden ven som er meget tættere med hende så har overvejet at snakke med hende om det så vi begge kan hjælpe hende? Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.

Svar:

Hej dig,

Først og fremmest vil jeg sige, at det er utroligt voksent af dig, at du er opmærksom på din veninde. Jeg kan godt forstå, at du er bekymret og det virkelig omsorgsfuldt at du ønsker at hjælpe hende. Du nævner både at hun er deprimeret, går til psykolog og at du er bange for at hun er anoreksi. Alle de ting er sårbare emner, som kan være svært at tale med andre om. For nogle er det vigtigt, at de er trygge og har tillid til den person de betror sig til og andre synes det lettere at åbne op overfor en de ikke kender. Jeg kan derfor ikke fortæller dig, hvordan du præcis skal konfrontere din veninde eller om det er noget du skal gøre. For når det er sagt, er det en stor bekymring du går med og set med voksne øjne, er det ikke en bekymring du skal påtage dig. Mit råd vil derfor være, at du fortæller det til voksen. Jeg antager ud fra det du skriver, at I går i samme klasse. Det kan f eks. være jeres klasselærer du kunne tage fat på, men det kan også være dine egen forældre eller en helt anden voksne som du har tillid til. Når det er sagt, kan jeg godt forstå, hvorfor du er bekymret. I stedet for at konfrontere hende, synes jeg at du skal spørger ind til, hvordan hun har det, og fortælle hende at du er der, hvis hun har brug for en at tale med.

Du nævner at hun går til psykolog, det vælger jeg at tolke som en positiv ting. I den forstand at der allerede er nogle som er opmærksom på at hun skal få det bedre og at hun allerede er i gang med at få noget hjælp. Der kan være mange årsager til at man går til psykolog og det kan også ske at psykologen eller hendes familie allerede er bekendt med de samme bekymringer som du har observeret. Det er desværre sådan, at hvis man er deprimeret, kan det også gå ind og påvirke ens appetit. Nogle oplever at den helt forsvinder imens andre får en øget appetit. Det er forskelligt fra person til person hvor længe man oplever at være deprimeret og i hvor slem en grad det det være. Det lyder til at der er nogle voksne omkring din veninde, så mit bedste råd herfra vil være at fokusere på jeres venskab og være for hende i det omfang du kan.

Håber du kan bruge mit svar.

Vh. Anja fra Cyberhus

cyberhusfabiennes billede
Anja fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål