Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Løs tand op af visdomstand.
brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
Hejsa, er 23 år (mand/dreng) har over de sidste par dage fået gradvist lidt mere ondt i 2 tænder nederst i munden. Det er min visdomstand og tanden ved siden af, i dag da jeg bed sammen føltes det som om at der var noget som gav sig. Blev lidt bekymret og tog fat i tænderne en efter en og prøvede at rokke med dem hvor til min skræk de 2 komme rokke frem og tilbage, jeg ved godt at ens hud selvfølgelig giver sig, men det var også derfor jeg tog fat med neglene. Skal siges at min visdomstand i begge sidder af undermunden ligger ned og kronen peger & hviler op af tanden ved siden af. Ved godt visdomstænderne skal fjernes. Men stadig noget jeg er ved at spare sammen til. Skal jeg søge hjælp, til tanden ved siden af?

Svar:
Hej dreng 23år
Tusind tak for dit spørgsmål.
Tænder har en naturlig mobilitet som kaldes fysiologisk løsning. Og det kan være meget svært selv at vurdere om tænderne er mere mobile end normalt. Dertil er det meget normalt at have smerter/ømhed i forbindelse med frembrud af visdomstænderne.
Men ud fra det som du skriver, så bliver jeg da bekymret og vil anbefale at du hurtigst muligt tager kontakt til en tandlæge mhp. en vurdering og røntgenbilleder.
Du skriver at dine visdomstænder i undermunden ligger vandret og peger ind mod tænderne foran. Når visdomstænder ligger i den position, som du beskriver, så er der risiko for at der kan mistes knogle omkring de næstebagerste tænder (de tænder som visdomstænderne ligger op i mod) og dertil er der risiko for, at visdomstænderne graver sig ind i de næstebagerste tænder (resorption som vi tandlæger kalder det). Begge tilstande kan føre til en øget mobilitet af de næstbagerste tænder samt smerter og med risiko for, at du ikke bare skal have fjernet visdomstænderne men også dem foran.
Jeg vil helt klart anbefale dig at få visdomstænderne fjernet snarest muligt og gerne inden du bliver 25år. Man ved nemlig at når man er under 25år, så er det 1) lettere at fjerne visdomstænderne fordi knoglen stadig er eftergivelig, 2) der opstår færre komplikationer/efterreaktioner både under og efter operatioen og 3) man heler hurtigere.
Ud fra hvad tandlægen finder kan det være, at fjernelse af visdomstænderne er nok på nuværende tidspunkt. Hvis der er mistes lidt knogle bag de næstbagerste tænder, så kan der godt ske en opheling også fordi du er så ung. Men hvis det viser sig at tænderne foran visdomstænderne har taget skade, så skal tandlægen vurdere om de kan reddes med en form for behandling eller om de også skal fjernes. Men reager nu i stedet for at vente yderligere.
Hvis du har brug for økonomisk hjælp så kan du jo enten tale med den pågældende tandlæge omkring en afdragsordning eller hvis du er under uddannelse eller på offentlig forsørgelse så kan du ansøge din kommune om økonomisk tilskud til tandbehandling.
Jeg håber at du finder en løsning på dit problem, og jeg krydser fingre for at det lyder værre end det er i virkeligheden.
Med venlig hilsen
Mia, tandlægen