Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Bøjle/kæbeoperation
brevkassespørgsmål af
Freja sara
21 år
Hej jeg er en pige 21 og da jeg var under 18 fik jeg af vide af en bøjletandlæge at jeg både skulle ha bøjle og en kæbeoperation, men jeg først kunne få den operation når jeg var 21 for først der var min kæbe færdig udviklet. Men valgte at sige at jeg ville tænke over det, men nu er jeg begyndt at få meget hovedpine begrund af mit bid så har indset at jeg nok er nød til det. Men skal jeg selv betale for min bøjle når jeg blev indstillet til det før jeg blev 18?🤔

Svar:
Hej Freja Sara
Tak for dit spørgsmål.
Jeg kan godt forstå, at kæbeoperationen har været noget du skulle tænke over, for det er et større indgreb. Men i visse tilfælde er det bare nødvendigt for at få et ordentligt bid og en god livskvalitet.
Jeg har af nogle specialtandlæger (bøjletandlæger), som jeg samarbejder med, desværre fået af vide at der er +2års ventetid på at få en kæbeoperation. Så hvis dine symptomer udelukkende er relateret til dit bid, hvilket jeg hverken kan be- eller afkræfte, da det kræver en klinisk undersøgelse af dig, så er det desværre ikke et problem som du kan få løst lige med det samme.
Min erfaring er, at hovedpine oftest er relateret til flere ting, hvor størstedelen skyldes dårlige og uhensigtsmæssige arbejdsstillinger. Dertil er der særligt en stigning i antallet af unge med hovedpine hvilket simpelthen skyldes for meget telefon-kiggeri. Så måske du selv kan gøre noget for, at minimere dine symptomer indtil du kan få lavet kæbeoperationen.
I forhold til dit spørgsmål omkring kæbeoperationen, så er det således at hvis en specialtandlæge har vurderet, at du har en tandstillings- og kæbeafvigelse som udløser et offentligt tilbud i form af en kæbeoperation, så vil dette tilbud være gældende indtil operationen er udført. Hvis specialtandlægen har lavet en henvisning så har du sikkert noget liggende i din e-boks hvorpå der står hvornår du vil blive indkaldt mm., samt hvad du gør hvis din tilstand forværres.
I dit tilfælde tror jeg ikke at specialtandlægen har lavet en henvisning, fordi du har givet udtryk for, at du ville tænke over tilbuddet. Så derfor skal du kontakte en privat praktiserende tandlæge, som så kan lave henvisningen.
Selve kæbeoperationen og den efterfølgende bøjlebehandling skal du ikke betale for, men det kan godt være at den privat praktiserende tandlæge opkræver dig et beløb for at lave henvisningen.
Jeg håber at du har fået svar på dit spørgsmål, og jeg ønsker dig alt held og lykke med operationen til den tid :)
Mange hilsner
Mia, tandlægen