Løjet om min alder
brevkassespørgsmål af
Maria
16 år
Sagen er at jeg mødte en sød fyr på en natklub. Han er 20 år og jeg er "kun" 16 år. Da han spurgte om min alder så sagde jeg at jeg er 18 år, det fløj bare ud af mig. Han kender mit navn og efternavn, så hvad nu hvis han finder ud af min alder gennem sociale medier eller noget? Hvordan skal jeg overhovedet fortælle ham det. Jeg er så inderligt bange for at han ikke gider mig længere efter det, der er jo trodsalt 4 år imellem os :(( BTW vi skal måske mødes sammen med nogen af hans venner og mine veninder her den kommende uge. Mine veninder kender godt historien bag, da de var med mig på natklubben og de sagde også de var 18 år, ups.

Svar:
Kære dig,
Det er dejligt at høre, du har mødt en sød fyr, men selvfølgelig lidt ærgerligt, at du er kommet til at lyve om din alder. Det at lyve om sin alder kan virke som en ret lille ting i øjeblikket, men man finder hurtigt ud af, at det ikke rigtig fungerer, hvis man vil se personen igen. Ens rigtige alder er sådan noget, der som du også selv beskriver, kan blive ret svært at skjule i længden. Den ene lille løgn kan også hurtigt føre til flere løgne, for hvad skal du så svare, når han spørger hvilket gymnasie, du går på, hvornår du bliver student, om du bor hjemme, hvor gamle dine søskende er, osv.? Lige pludselig ender du med at blive nødt til at lyve om rigtig mange ting, og det kommer man nok ikke så let tilbage fra, for den anden skal nok finde ud af det en dag. Så mit bedste råd til dig vil være at fortælle ham det med det samme. Det er det rigtige at gøre, for den er svær at komme ud af senere. Det er heller ikke helt fair for ham, hvis han går og tror, du er ældre, end du er. Hvis du synes, det er grænseoverskridende at skulle gøre det ansigt til ansigt, kan du sagtens skrive det til ham. Du kan skrive, at du er rigtig ked af, at du løj om din alder, for du synes faktisk, han er rigtig sød. Hvis aldersforskellen betyder meget for ham, så ville det også betyde meget for ham, når han en dag finder ud af din rigtige alder. Derfor er det nok bedre bare at fortælle ham det nu. Jeg kan godt forstå, du ville være ked af det, hvis han ikke vil se dig mere, men han ville helt sikkert blive vredere, hvis han selv fandt ud af det senere. Heldigvis findes der også rigtig mange søde fyre derude, og du kommer helt sikkert til at møde andre, som du også synes er skønne. Det kan også være, han også synes, du er sød, og derfor ikke føler aldersforskellen gør så meget. Men ærlighed er rigtig vigtigt, og man kan ikke opbygge et forhold på en løgn, så skynd dig at få snakket med ham! :)
Held og lykke med det!
Sophie