Hej. 12 år her (HJÆLP MIG PLZZ....)
brevkassespørgsmål af
Rikke
12 år
Hej jeg er en pige på 12 år som har et problem da jeg tabte min tand det er flere år siden nu men den tand er næsten vokset oppe i min gane jeg tror den er 2-5 centimeter fra min gan

Svar:
Hej Rikke
Tak for dit spørgsmål om dit tandskifte. Jeg tror faktisk ikke, at jeg kan forstå lige præcis hvad du spørger om. Jeg er usikker på, om din nye tand er kommet, men ligger mærkeligt. Eller om den ikke er kommet?
Uanset hvad så tænker jeg at det rigtige for dig er at gå hen på den tandklinik, du hører til. Hvis den ligger på din skole, så kan du jo bare gå derhen i et frikvarter. Og spørge om tanden der. Jeg tænker, at de vil foreslå dig at få taget er røntgenbillede af tanden. Det betyder, at hvis du selv går derhen, så skal du have din far eller mor til at sige ja til røntgenbilledet.
Du kan også bestille en tid til at komme sammen med din far eller mor.
Under alle omstændigheder så er tandlægerne på din klinik vant til at finde ud af sådan noget med tandskifte og de kan også fortælle dig om det og om der skal gøres noget. Og det normale vil være, at de kun ser på det den første gang. Hvis der skal gøres noget, så skal du komme igen.
Jeg vil foreslå dig at snakke med dine forældre om det uanset om du går på klinikken selv eller om du tager dem med.
Held og lykke med at finde ud af det
Niels, tandlæge.