Bande

brevkassespørgsmål

Bande

brevkassespørgsmål af
August
16 år

Hej, min ven er på vej ind i banden satudarah og han kan ikke rigtigt komme ud af den igen

Hvad skal jeg gøre???

Svar:

Hej August,

Tak for dit brev. Jeg synes det er rigtig godt, at du skriver herind, og at du er opmærksom på din ven. Jeg forstår godt, at du er i tvivl om, hvad du skal gøre, og at du måske er urolig for din ven. Her kan du læse mine overvejelser i forhold til dit spørgsmål.

Nu hvor du ved, at din ven har kontakt til en bande, synes jeg for det første, det er rigtig godt, at du føler et ansvar for at gøre noget. Jeg ved ikke, om du og din ven går i skole til hverdag. Men hvis du eller din ven går i skole eller på en ungdomsuddannelse, vil jeg opfordre dig til at snakke om din vens relation til banden med en lærer eller studievejleder. Det foreslår jeg, fordi skoler og ungdomsuddannelser indgår samarbejde med politi om at forebygge kriminalitet af forskellig slags. Det bør derfor være sådan, at enhver lærer eller studievejleder, som du henvender dig til vil kunne tage sagen med videre og involvere politiet, hvis det viser sig at være nødvendigt. Er du eller din ven ikke under uddannelse, vil jeg opfordre dig til at snakke med politiet direkte. Du kan eventuelt starte med at spørge ind til, hvordan de håndterer unges involvering i bander og derefter anonymt informere om din vens kontakt til banden, hvis du er utryg ved at fortælle om din ven bag hans ryg. Det bedste ville være, hvis I sammen stod frem og bad og hjælp til at din ven kan slippe ud af bandekriminaliteten, så jeg vil også opfordre dig til at snakke med din ven om det, hvis du ikke allerede har forsøgt det.

Jeg kan forestille mig, at det kan være, at det lyder voldsomt, at politiet måske skal indblandes. Det kan jeg godt forstå, hvis du synes. Men involvering i bander er også en rigtig alvorlig ting, som helst skal stoppes hurtigst muligt og forebygges bedst muligt. Du skriver i dit brev, at din ven ikke rigtig kan komme ud af banden igen. Hvis du eller en lærer fra skolen snakker om det med politiet, vil jeg gå ud fra, at de vil gøre sit bedste for at få din ven ud af bandekriminaliteten og få ham på et andet spor. Så det handler altså ikke om, at din ven skal dømmes og straffes. Det handler om, at han skal hjælpes ud af det netværk, som han har fundet i bandemiljøet, og ind i et nyt og bedre netværk. Gennem din kontakt til lærere eller politiet, vil du og din ven finde ud af, hvilke tilbud om hjælp jeres kommune har til unge i din vens situation.

Hvis du er interesseret i at læse mere om, hvad man kan gøre, hvis man er bekymret for en bekendt i forhold til radikalisering (det vil sige ekstreme holdninger eller handlinger), kan du kigge på denne hjemmeside. Her kan du også finde nummeret på en hotline, som du kan ringe til og få flere råd.

Jeg håber, mit svar gav mening, og at du fik noget ud af at læse det. Hvis du har brug for at snakke om det samme eller et nyt spørgsmål en anden gang, er du altid velkommen til at skrive endnu et brev til brevkassen eller logge på vores 1-til-1 chat.

Jeg ønsker dig og din ven alt det bedste! Og jeg håber I i fællesskab får ham ud af banden.

De venligste hilsner

Karoline

KarolineSs billede
Karoline fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål