Kan jeg ringe til min doktor og snakke om mit problem før jeg tager derhen?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Jeg har et problem, noget infektions noget omkring penises. Vil ikke fortælle så meget om det. Jeg overvejer at gå til min læge selv. Vi har vidst en specifik en, så hvis jeg lige får telefonnummeret, kan jeg så ringe og snakke om det før jeg måske skal vise det. Har holdt tilbage længe nu, og for fremtidens skyld vil jeg gerne finde ud af det nu. Så kan jeg enlig bare lige ringe og forklare om det først. Læge er også ret nedkølet er de ikke? Så de har ikke noget problem med at kigge på eller snakke om så noget vel? Kan jeg ringe og snakke med ham/hende først? :) - Tak

Svar:
Kære dig,
Du kan sagtens ringe til din læge først. Hvis din læge har en hjemmeside, kan du læse mere om, hvordan du gør det. Nogle læger har et bestemt tidsrum hver dag, hvor de har 'telefontid', og det er højst sandsynligt i dette tidsrum, du skal ringe. Hvis din læge bruger Lægevejen, kan du også bare nøjes med at skrive til dem, hvis du hellere vil det. Så kan du beskrive, hvad det er for et problem, du har og spørge, om det er noget, de skal kigge på. Hvis ikke din læge bruger Lægevejen, har de måske en mail eller andet, det kan du finde på deres hjemmeside eller spørge om, hvis du ringer.
Læger er meget afslappede med den slags, ja. Du må huske, at de har kigget på sådan noget en hel masse gange før, så du behøver ikke tænke så meget over det. Selvom man selvfølgelig godt kan blive lidt nervøs og utilpas ved at skulle undersøges på den måde.
Noglegange kan man også få lidt hjælp ved at søge lidt på sine symptomer på nettet, men det er altid bedst at kontakte sin læge også.
Jeg håber, du kan bruge mit svar!
Sophie