Lymfeknude

brevkassespørgsmål

Lymfeknude

brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
Oprettet 2 år 7 måneder siden

Hej Cyberhus

Jeg skrev her for omkring 4 måneder siden med teksten "hævet lymfeknude ved kravebenet".  Her 4 måneder efter og hele 5 måneder siden jeg fandt knuden, den er der stadig.  Jeg har forsøgt at gå til lægen flere gange, men igen og igen bliver jeg ikke taget alvorligt nok i forhold til mine symptomer som træthed og nattesved.  De tror, ​​at det hele bare er på grund af min angst på trods af at disse symptomer kun er blevet værre med tiden.  Jeg fik dog en ultralydsscanning af halsen til sidst, og den viste også en lymfeknude, som var 8 mm lang, og at den sidder ved kravebenet, men hende som scannede mig fandt også to andre.  Hun fortalte mig derefter, at du selvfølgelig ikke skulle have en hævet lymfeknude uden grund, og at de skulle gå ned i størrelse, som min ikke har gjort i disse 5 måneder.  Her forleden fandt jeg en anden i højre side af halsen, så nu bliver jeg endnu mere bekymret. Skal til lægen igen om 10 dage, men ved, at jeg bliver mødt af ordene "unge får ikke kræft" og "du skal have piller til din angst".  Jeg føler mig ret ensom og bange i dette og føler ikke, at jeg får et svar på, hvorfor den lymfeknude er hævet og har været det i 5 måneder, og hvornår er den lymfe bekymrende i forhold til at de laver flere undersøgelser?

hilsen en som føler sig fortabt

Svar:

Hej med dig.
Jeg kan forstå at du har nogle lymfeknuder der bekymrer dig og at du ikke føler du får de svar de behøver.
Generelt set er lymfeknuder jo en lidt svær størrelse, da vi alle har dem og de periodevist kan være forstørrede uden oplagt årsag. Forskellige personer kan have forskelle i størrelser og antal af lymfeknuder. Der er dog nogle generelle regler omkring at lymfeknuder helst ikke skal være over 1 cm (i lysken må de vist godt være op til 1,5 cm).
Selv når lymfeknuder er hævede er det som regel ikke noget farligt, oftest bare lidt infektion eller en overbelastningsskade eller lignende.
I meget sjælne tilfælde kan man have kræft i en lymfeknude. I sådanne tilfælde vil knuderne vokse hurtigt over uger og blive større og større. Det lyder jo heldigvis ikke som at det er tilfældet hos dig at de vokser meget hurtigt, så det lyder heldigvis ikke som om det er noget farligt.
Måske du kan overtale din læge til at tage nogle blodprøver på dig med røde og hvide blodlegemer, hvis de er normale, så mener jeg at farlig sygdom er udelukket og så er kunsten at forsøge at acceptere at lymfeknuderne er der og du vil mærke dem engang i mellem.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Med venlig hilsen

Morten

MortenSs billede
Morten fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål