Kønsvorter på penis?

brevkassespørgsmål

Kønsvorter på penis?

brevkassespørgsmål af
A
18 år
Oprettet 8 måneder 1 uge siden

Hej. Jeg skriver til jer da jeg har opdaget at jeg har mange hvide meget små og lidt skiftende størrelse hvide prikker rundt om næsten hele penis hovedet. De gør ikke ondt at røre ved, men jeg er bekymret for om det kan være kønsvorter? Når jeg googler det, kommer der billeder op af noget der minder meget om hvor der står at det er kønsvorter. De her prikker / knubber har været der i seks måneder plus minus. Selve penishovedet ser forholdsvis normalt ud vil jeg sige, dog ofte rødt. Ved ikke om det kan have en sammenhæng, men jeg oplever ofte en dårlig lugt fra penis selvom jeg har været i bad dagen før. .Disse knopper kom efter at jeg havde ubeskyttet sex. De generer mig ikke, men jeg vil gerne vide hvad det er for at kunne udelukke evt. sygedomme. Min kæreste og jeg har snakket om at skulle have samleje igen, dog med kondom denne gang. Jeg ved ikke om de her knopper er noget vi skal være særligt opmærksomme på, eller slet ikke have samleje. Jeg syntes det er akavet at snakke om det her emne, og vil nok have svært ved at kunne kontakte egen læge om dette. Er det noget man kan se bort fra eller skal jeg i behandling? Tak. - Anonym, 18 år.

Svar:

Kære Anonym,

Hvor er det godt, at du skriver herind. Det er et problem, som mange oplever, men som kan være svært at snakke om, og man kan derfor føle sig lidt alene med det. Jeg skal gøre mit bedste for at give dig et godt svar. Små hvide prikker på penishovedet kan være mange ting.

Det kan både være helt normale talgkirtler, men også - som du selv nævner - kønsvorter. Derudover kan det også være tegn på infektion med svamp eller bakterier. Især, når du også synes, der er en dårlig lugt. Talgkirtler er helt normale og skal ikke behandles. Kønsvorter og infektioner skal behandles. Både for, at det ikke breder sig hos dig selv, men også for, at du ikke smitter din partner.

Jeg vil derfor anbefale, at du går til din egen læge for at få bekræftet, hvad det er, så du eventuelt kan blive behandlet. Læger ser tit på knopper på penis, og ved godt, at det kan være akavet for patienten. Lægerne gør derfor selvfølgelig alt for, at det bliver så lidt akavet og så trygt som muligt.

I mellemtiden vil jeg anbefale kondom ved samleje med din partner, så vedkommende ikke bliver udsat for mulig smitte. Det hele skal nok løse sig nemt og hurtigt enten med eller uden behandling, men det kræver nok lige en tur forbi lægen.

Mvh Eva

evahs billede
Eva fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål