Altid sulten?
brevkassespørgsmål af
Josephine
22 år
Heeej Jeg har tit en følelse af at jeg er umættelig. Jeg kan spise meget i løbet af en dag og stadig have følelsen af sult efter jeg har spist? Det er virkelig frusterende at føle sig umættelig. Jeg er ikke gravid eller noget😅 så det kan ikke være det. Har i nogle andre ideer til hvad det kan være? Og i så fald, kan man få noget “imod” det?

Svar:
Kære Josephine.
Mange tak for dit spørgsmål til brevkassen, der sidder helt sikkert nogle andre unge derude som oplever noget ligende.
Generelt set er sult og mætheds følelse en vane eller tilvænning. Dvs hvis man gennem en længere periode vænner sig til at spise ofte eller spise store måltider så vil kroppen også begynde at efterspørge det, og fx opleve sulten oftere. Nogen gange skal man dykke lidt ned i årsagen til at man spiser så ofte, da det kan dække over følelser eller andre behov.
Der kan også være tilfælde hvor man måske har en fysisk sygdom som gøre at man vil opleve mere sult fx nedsat stofskifte kan være en forklaring.
Det er derfor vigtig, at hvis du føler at det er en unormal sult du oplever, at du opsøger din læge og får en snak om det evt får taget nogle blodprøver, så du kan komme årsagen nærmere og dermed forhåbentlig finde en løsning.
Jeg håber mit svar hjalp dig i lidt den rigtige retning,
mvh læge Julie B