Nedladende kommentarer
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej brevkasse
Sagen er den, at jeg som person generelt er ret stille og tilbageholdende. Før plejede det at være noget jeg hadede ved mig selv, og har derfor gennem hele min folkeskole prøvet at være en anden personlighed, hvilket har været meget udmattende. Nu er jeg endelig nået til et punkt, hvor jeg har affundet mig med, at det bare er sådan jeg er og er glad for det.
Nu er mit problem, at jeg er startet i gymnasiet, og selvom min klasse er okay, så er der mange højtråbende piger der. Nogle af dem er flinke nok, hvor andre selvfølgelig er værre. Men de har alle det til fælles, at de gør grin med os der er lidt mere tilbageholdende. Ved ikke om det er deres mening at gøre grin, men det er virkelig en nedladende følelse man får af deres kommentarer. Synes tit de snakker til en som om man er et lille barn, eller kommer med de der kommentarer "gud, hun kan snakke!" når man spørger dem om noget, hvilket jeg bare slet ikke kan tage når folk gør. Selvom jeg bliver virkelig indebrændt over det, svarer jeg aldrig rigtig tilbage, dels fordi jeg ved de er typerne der ville lave en scene hvis man svarer noget provokerende igen, men også fordi jeg ofte ikke rigtig ved hvad jeg skal svare til det. Så mit spørgsmål er, hvordan man kan få højtråbende typer som dem til at respektere en, på trods af at man er stille?

Svar:
Hej!
Mange tak for dit spørgsmål!
Først og fremmest vil jeg starte med at pointere, at jeg synes det er fedt, at du har fundet ro i dig selv. Der er nemlig intet i vejen med at være rolig og tilbageholdende!
Jeg kan godt forstå, at du synes det er træls at blive kommenteret på og det er bestemt ikke rart, når kommentarerne bunder i et personlighedstræk. Mit bedste råd til dig er at fastholde den positive indstilling, som du har til dig selv, og bare blive ved med at tro på dine egne værdier. På den måde vil du måske opleve at blive respekteret i højere grad af dem for den, du er, og endnu vigtigere - af dig selv! Mit andet råd er at sige fra, når du oplever at de kommenterer på dig. Det kan du fx gøre ved at fortælle dem, at deres kommentarer ikke er særligt rare for dig at høre, og at du faktisk helst gerne vil have, at de undlader at kommentere på det, du gør eller siger. Det kan være, at de ikke har tænkt over, hvor sårende deres kommentarer faktisk kan være.
Du skriver ligeledes, at I er en flok, der oplever at blive kommenteret på. I kan sammen prøve at gå til en lærer, vejleder eller lignende, der kan tage emnet op på klassen, uden at nogen af jer skal nævnes ved navn. Én ting er nemlig sikkert - der skal være plads til alle i en gymnasieklasse!
Jeg håber, at du kan bruge mit svar!
Mvh
Mathilde fra Cyberhus