Lov indenfor sex
brevkassespørgsmål af
Privat
13 år
Hej er bare interesseret hvad loven er for sex hvor mange pr skal man være fordi at de steder der står det er det lidt utydeligt. På forhånd tak😊

Svar:
Hej med dig,
Der er ikke som sådan en lov om, hvor gammel man skal være for at have sex. Det der står i loven er, at en over 15 år ikke må have sex med en, der er under 15 år. Det betyder ikke, at et kærestepar, hvor den ene er 16 og den anden er 14, ikke må have sex. Det betyder, at en voksen ikke må udnytte et barn.
Så det handler dels om alder, men det handler også om, at parterne er ligeværdige og er på samme modenhedsniveau. Derfor vil det ikke være ulovligt for to 14 årige at have sex, men det kan være ulovligt for en 15 årig at have sex med en 13 årig, hvis den 15 årige er langt mere moden end den 13 årige.
Jeg håber det giver mening og svarer på dit spørgsmål. Ellers skriv endelig igen.
Mange hilsner,
Siv