Mærkelig penis
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej. Jeg er 13 år og har en mærkelig penis. Tør ikke at gå i bad efter idræt for jeg er bange for hvad de andre vil sige for når jeg kigger på deres penis er de meget større og anerledes. 1: min penis er 4-6 cm i slap og 7-8 i stiv 2: min penis buer op ad mens den buer til højre 3: den kan ikke producere sæd endu og det syntes jeg er lidt pinligt 4: der er noget forhud der sidder fast på mit pikhovdet halvvejs rundt om den Håber i kan hjælpe mig

Svar:
Hey Anonym
Godt du skriver når du oplever at der er noget mærkeligt ved din penis.
Du nævner flere forskellige ting, og jeg vil rigtig gerne adskille det du skriver. Størrelsen, og det at du endnu ikke kan producere sæd, lyder til at være fuldstændig normalt, når man er 13 år. Man udvikler sig i forskelligt tempo, og noget tyder på at du, ikke er helt så langt i din udvikling, som de andre fra klassen. Det er ikke så fedt at være en af de første der begynder at udvikle sig, fordi man kan føle sig meget anderledes, og op samme måde kan det være en udfordring at være en af de sidste. Men der er ikke så meget at gøre ved det, andet end at give det tid. Det kommer lige pludselig, og allerede om en måned eller to, kan der være sket en masse. Så giv der tid.
At en penis buer er fuldstændig almindeligt. Det kan være op, ned eller til en af siderne. Ca. halvdelen af alle drenge har en penis der buer, når den er stiv. Det er helt almindeligt.
Til gengæld synes jeg du skal få tjekket det her med din forhud. Det er ikke sikkert at det er et problem, og måske løser det sig selv helt automatisk, når du er kommet lidt længere i din udvikling. Men det kunne også være noget som kræver lidt hjælp, for at komme til at fungere, som det skal, så derfor synes jeg du skal overveje at få det tjekket hos din læge.
Jeg ved godt at det ikke er super fedt at skulle snakke med lægen om den slags, men husk at en læge har set på masser af peniser, og at det for lægen, er helt det samme som at kigge på en tå, eller en arm.
Du kan få dine forældre til at hjælpe med at bestille tid, men de behøver ikke komme med ind til lægen, hvis du synes det er akavet. Måske behøver lægen slet ikke kigge på det? Du kan starte med at ringe til din læge og forklare det her med forhuden, og så kan din læge forklare, om det skal undersøges nærmere.
Mange hilsner Lasse