Hvad sker der med et barn uden dansk statsborgerskab, hvis de bliver smidt ud af huset?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej
Jeg har tit haft et problem med at tie stille og gøre hvad der bliver sagt, jeg siger så meget, at jeg nogengange siger ting jeg ikke mener, så en dag gik det galt. Mine forældre sagde lidt, at de ikke vil se mig mere, eller at så snart grænserne åbner bliver jeg sendt hen til min mor (som bor i et andet land). Jeg ved ikke meget om hvad loven siger om mennesker under 18, hvis hele liv foregår i Danmark, som ikke endnu har statsborgerskab, så jeg ville gerne spørge; bliver jeg sendt ud af landet (til der hvor min mor bor/ der jeg kom fra) eller er der en anden mulighed, hvor jeg muligvis kunne blive i Danmark? Det er bare det, at som sagt, hele mit liv, og alt hvad jeg vidste er i Danmark. Jeg har venner i Danmark, jeg boede i Danmark så længe jeg kunne huske mig selv, og hele min uddannelse foregår i Danmark. Jeg har overhovedet ingenting, i hverken det land jeg kom fra, eller det land min mor bor i, så jeg ville gerne høre om de muligheder jeg har, hvis nu jeg bliver smidt ud af huset.
På forhånd, tusind tak.

Svar:
Kære dig
Tusind tak for dit brev her ind til os. Jeg kan forestille mig, at det er mentalt hårdt at gå med den trussel hængende over hovedet - og især når du ikke har dansk statsborgerskab. Jeg kan godt sætte mig ind i, at du bliver meget bekymret, for som du også beskriver det, så er er hele dit liv her i Danmark og det er her, du har alt det, som du kender til. Jeg kan godt forstå, at du ikke er bekendt med loven og måske heller ikke har kigget på den. Udlændingeloven er en jungle at finde rundt i og den bliver ofte revideret alt efter, hvem der sidder på magten i landet. Som jeg læser dit brev, så forstår jeg det sådan, at du er bekymret for, at din far kan sende dig ud af Danmark og om staten kan tillade det, fordi du ikke har dansk statsborgerskab. Jeg håber, at det er rigtigt forstået. Det er det, som jeg tager udgangspunkt i her i mit svar:
Selvom Danmark har sin egen udlændingelov, så er der nogle regler omkring menneskerettigheder, som landet er forpligtet til at tage i betragtning, når de vurderer sager om udsendelse. Det betyder, at når Udlændingestyrelsen skal afgøre, om f.eks. et barn skal sendes ud af landet, så er kigger de bl.a. på, hvor stor en tilknytning, som barnet har til Danmark, til hjemlandet eller det land, som forældrene er i. Det betyder, at hvis du skulle sendes ud af Danmark, så ville Udlændingestyrelsen bl.a. se på det, at du har boet i Danmark hele dit liv, at du tager din uddannelse her og at du har en forældre i Danmark, blive taget i betragtning. Alt det vil blive taget i betragning selvom du ikke er dansk statsborger.
Dertil kan jeg heller ikke forestille mig, at din far kan sende dig til det land, som din mor bor uden at nogle ville lægge mærke til det og reagere på det. Dine lærer på skolen vil sandsynligvis lægge mærke til at du er væk og at der er noget galt. I det tilfælde har de pligt til at indberette det til myndighederne.  Jeg kommer til at tænke på, om du har snakket med nogle omkring dig om det, som du går igennem derhjemme? Jeg har ofte snakket med nogen, som kommer fra en anden kultur end den vestlige/danske, og som har fortalt mig, at det i deres kultur ikke er okay at snakke med andre udenfor familien om de problemer, som de har derhjemme. Mon det er sådan, du har det? Man kan sige, at det er helt forståeligt, for som barn vil man altid forsøge at passe på og være loyal overfor sine forældre og familie. Når det er sagt, så kunne jeg forestille mig, at det ville hjælpe dig at tale med nogle om dine bekymringer. Mon du har nogle voksne omkring dig, som du er tryg ved at snakke med om det? Måske en lærer, en træner eller andre, som du kan dele det med? Selvom det kan være svært og selvom det måske går imod din kultur, så forestiller jeg mig, at det vil være rart for dig at dele dine bekymringer, fordi de voksne kan støtte dig og måske hjælpe med at forebygge, at du ikke bliver smidt ud hjemmefra. Giver det mening? Det er et kæmpe ansvar, som hviler på dine skuldre ift. at løse problemet selv og jeg kunne forestille mig, at det er følelsesmæssig og mentalt hårdt for dig at bekymre dig om det. Hvis du kan snakke med nogen, kan de måske hjælpe dig med at finde en løsning på det at bo derhjemme. Hvad tænker du om det? Mon du har mulighed for det?
Hvad angår reglerne omkring statsborgerskab osv. er der noget, som hedder Indvandrerådgivningen. Indvandrerrådgivningen tilbyder vejledning/rådgivning ift. bl.a. visumregler, familiesammenføring, dansk statsborgerskab, forældremyndighed, opholdstilladelser osv. Faktisk rådgiver Indvandrerrådgivningen også unge, som på den ene eller anden måde har problemer med familien og de kan sidde med til møder med myndighederne, hvis man har behov for det. Samtidig har de har også gratis vejledning og rådgivning over telefon og mail, hvis man har brug for det og der er mulighed for at være anonym. Måske er det en mulighed for dig at finde hjælp og vejledning derigennem? Du kan læse mere om Indvandrerrådgivningen og deres tilbud her: https://indvandrerraadgivningen.dk
Jeg håber, at du kan bruge svaret her og jeg håber rigtig meget for dig, at du kan finde en måde, hvorpå du kan få støtte til din situation og dine bekymringer. Hvis du det bliver ved med at fylde hos dig, så er du mere end velkommen til at skrive til os inde i vores chat på Cyberhus. Her har du mulighed for at skrive frem og tilbage med en rådgiver og  du har der mulighed for at uddybe det, som der fylder hos dig.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Med venlig hilsen,
Malou