I tvivl

brevkassespørgsmål

I tvivl

brevkassespørgsmål af
Bo
13 år
Oprettet 2 år 2 måneder siden

Hejsa jeg har været bange for at jeg har nogle sygdomme fx kræft og jeg er ræt bange. Skal jeg være bange for at få kræft fx. Eller er risikoen meget lille?

Svar:

Hej Bo

Tak, for dit brevkassespørgsmål. Det er godt, at du spørger om de ting, du er i tvivl om. Langt de fleste danskere er sunde og raske. Men der er også en betydelig andel af os, som på et eller andet tidspunkt i vores liv kan komme til at kæmpe med en sygdom af den ene eller anden art. Samtidig kan det være meget svært at forudsige, om lige præcis du eller jeg får en bestemt sygdom en dag, fordi det afhænger af mange forskellige ting så som arvelighed og livsstil.

Men der er nok ikke særligt stor sandsynlighed for, at du får kræft indenfor de næste mange år - og det er ikke noget, jeg synes, du skal gå og være bange for. I Danmark har man fundet ud af, at omkring hver tredje dansker får kræft, inden de er fyldt 75 år. Det vil sige, at en del af os kommer til at få en kræftdiagnose på et tidspunkt - men det er langt fra os alle sammen. Man kan også se, at næsten halvdelen af dem, der får kræft i Danmark, er over 70 år. Det betyder, at størstedelen af dem, som får en kræftdiagnose, er ældre mennesker. Derudover er andelen af patienter, som dør af kræft, faldet. Det betyder, at selvom man får en kræftdiagnose, så kan man med lægevidenskaben i ryggen i dag leve længere tid med den, end man kunne for blot 20 år siden!

Desuden er der ting, du selv kan gøre, for at holde sig sund og rask - og minimere risikoen for at få en alvorlig sygdom. Det er ting som at spise sundt og varieret, dyrke motion, få nok søvn og undgå at ryge. Derudover vil jeg også sige, at latter er en god måde at holde sig ovenpå, selv hvis tingene bliver svære en dag. Du kender måske selv følelsen efter et stort grineflip, hvor man er glad og helt afslappet.

Hvis det er sådan, at du generelt er ret bange for at blive syg af forskellige sygdomme, så kan det også være en god idé at tale med dine forældre om det. Det er ikke særligt rart at gå rundt med bekymringer omkring sit helbred alene. Nogle gange kan det at få sat ord på ens bekymringer også få dem til at virke mindre, end de måske var oppe i ens hoved. Hvis bekymringerne fylder rigtigt meget for dig, vil jeg også anbefale dig at læse bogen "Alt for bange for sygdom" af Jens Henrik Thomsen sammen med dine forældre.

Alt det bedste herfra!

De bedste hilsner
Marie

Nikitass billede
Marie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål