Tilbage holdelse af pung med id
brevkassespørgsmål af
Benjamin
16 år
Hej, jeg er 16 år og var i fredags inde på et diskotek. Jeg kom ind med en af mine venners id og det hele gik helt fint. Da dagen efter finder jeg ud af jeg så har tabt min pung inde på diskoteket, jeg ringer og skriver så til dem, hvor de siger de ikke har fundet den. Dagen efter for min søster så en besked om at de har fundet den, hun spørger så hvornår hun kan afhente den osv. Hun for afvide at det er mig selv der skal afhente den og de ikke ville udlevere den til min søster på 21 år. Hun spørger selfølgelig hvorfor det ikke er muligt at hun Ka hente, hun bliver bare svaret, at det er fordi de ville tale med mig. Jeg træner pt 6 gange i ugen, arbejder og går i skole, så derfor har jeg en meget presset hverdag, min søster arbejder også rigtigt meget og mine forældre er pt i sommerhus. Derfor skriver hun så, om der er mulighed for at hente den mandag aften, tirsdag aften eller onsdag. Hun giver også muligheden for at han tager det med hjem til ham selv og vi henter det. Min kammerats kørekort som lå i pungen og mit ejet kørekort (scooter) samt mit betalings kort er så pt i deres varetægt. Min ven skal bruge hans kørekort asap for at komme frem og tilbage til skole. Jeg ville bare spørge om det er lovligt de holder min pung tilbage og nægter at udlevere til min søster og lign. Meget lang besked, men håber i ville læse og svare på afligevel. God dag -Benjamin

Svar:
Hej Benjamin
Jeg kan se, at det er noget tid siden, at du har stillet dit spørgsmål. Jeg håber alligevel, at du kan bruge mit svar, selvom du måske har fået løst problemet.
Det er nemlig et rigtigt godt spørgsmål, du stiller, og jeg må indrømme, at jeg kommer til kort. Jeg ved faktisk ikke, om et diskotek må tilbageholde dit ID, når nu du har snydt dig ind. Netop fordi du har snydt dig ind, bliver jeg usikker på, om diskoteket må tilbageholde dit ID, fordi de har det, man kalder "rimelig grund til mistanke" om, at du faktisk har gjort noget ulovligt. Når det så er sagt, er diskotekets personale selvsagt ikke politifolk, og de har dermed ikke de samme beføjelser.
Dog kan dørmænd godt anmelde det til politiet, hvis de opdager, at man har snydt sig ind, fordi de er ulovligt. Langt de fleste dørmænd vælger dog ikke at gøre noget ved det, fordi det som regel bliver opdaget allerede i døren på vej ind. De fleste gange finder folk bare et andet sted at gå på diskotek eller til fest, men i nogle tilfælde giver det anledning til konflikt eller sker så ofte, at det kan være en fordel at anmelde det.
Jeg tror umiddelbart, at grunden til, at de vælger at tilbageholde dit ID, er, at de gerne vil have en snak med dig om, at du har snydt dig ind. Som 16-årig har du ikke noget at gøre på en natklub for personer over 18 eller 21 år - og det er der mange rigtigt gode grunde til. Selvom det kan være rigtigt sjovt at feste på et diskotek, så er et diskotek ikke et kontrolleret miljø, og det kan være svært at holde opsyn med alle hele tiden. Det betyder, at man nemt kan ende i situationer, som ikke var tilsigtede, eller som det kan være svært at se sig ud af som 16-årig. Det vil sige, at aldersgrænsen er til for at beskytte dig - ikke for at begrænse dig i dit liv og det, du vil. Der er bare nogle ting, som det er bedre, at man venter med at gøre, til man er lidt ældre, fordi man så nemmere kan vurdere fordele og ulemper/konsekvenser.
Og så lige til noget andet i samme boldgade: Jeg kan se, at den nye anbefaling fra Sundhedsstyrelsen omkring indtag af alkohol er ændret til, at unge under 18 år ikke bør indtage alkohol. Baggrunden for anbefalingen er, at unge menneskers hjerner først er færdigudviklede langt senere (i midten af tyverne, faktisk), end man tidligere troede, og at alkohol kan påvirker udviklingen af hjernen! Det kan være i forhold til ting som bl. a. hukommelsen og læring, som bliver ringere, når man indtager alkohol - og det kan faktisk godt påvirke ens skolegang. Grunden til, at jeg skriver om det til dig, er, at jeg synes, du skal have mulighed for at vælge alkohol og byen fra eller til på et oplyst grundlag. Så er det op til dig, hvad du vælger at gøre. Jeg håber selvfølgelig, at du vælger at vente lidt endnu med at tage mere i byen og gå til fester med alkohol.
Alt det bedste herfra!
De bedste hilsner
Marie