Kærester I vennegruppen
brevkassespørgsmål af
L
16 år
Hej Cyberhus, min bedste ven er blevet kærester med en af mine andre tætte venner, og jeg er bange for at det kommer til at ødelægge vores vennegruppe. Jeg kan mærke på min bedste ven at han har svært ved om han faktisk godt kan lide hende, og han siger også han nogle gange er sindsygt vild med hende, og andre gange slet ikke er. Jeg ville rigtigt gerne hjælpe ham med at få en bedre forståelse af hans følelser, men er ikke sikker på hvad han faktisk har brug for. De virke ret søde sammen, hun kan rigtigt godt lide ham og de elsker meget de samme ting. Min bedste ven er biseksuel, og sagde til mig at han tror en a problemerne ved deres forhold er at han tror entlig han er mest til mænd i sengen, og at han har svært ved at se dem sammen. (Han er en transdreng). Hvilke råd skal jeg give dem? Jeg ville helst gerne have at vi alle forbliver venner hvis de slår op

Svar:
Kære L.
Det lyder til at være en rigtig svær og sårbar situation du sidder i der, og det er helt naturligt, at du er bekymret for dynamikken i vennegruppen, det er den klassiske risiko, når venner begynder at date. Det er tydeligt, at du holder meget af dem begge og gerne vil hjælpe, men det er også vigtigt at huske, at du hverken kan kontrollere udfaldet eller skal løse deres problemer.
Når din bedste ven oplever så svingende følelser, er det ofte et tegn på, at noget inderst inde ikke føles helt rigtigt, selvom de har fælles interesser, at hun er sød, at de passer godt sammen.
Jeg vil fremlægge nogen forskellige råd til, hvordan du både kan støtte ham og hende, og hvordan du bedst beskytter jeres vennegruppe.
Hjælp ham med at adskille venskab, romantik og sex
Menneskers tiltrækning er sjældent simple. Man kan sagtens elske en persons selskab, dele alt med dem og have dybe, venskabelige følelser for dem, uden at man passer sammen som kærester. Først og fremmest kan du starte med at validere hans seksualitet. At han er biseksuel, men primært tænder på mænd, er en utrolig vigtig faktor. Hvis han inderst inde føler, at den seksuelle kemi mangler, eller at han ikke kan se dem sammen på den måde, så er det okay, bare fordi han er biseksuel behøver han ikke føle tiltrækning ligeligt for alle.
Det kan også være en god ide, hvis det ikke allerede er gjort, at anerkende hans transkønnethed. Måske spiller det også en rolle i, hvordan han ser sig selv i en seksuel/romantisk relation. Det er vigtigt at give ham plads til, at de følelser må være præcis lige så rodede, som de er. Næste gang han er i tvivl, så kan du evt spørge ham: "Er du bange for at slå op med hende, fordi du er bange for at miste jeres venskab?" eller "Føler du, at du 'burde' være vild med hende, fordi I passer så godt sammen som venner?"
Hvis han beder om råd, er det vigtigt at være ærlig, men omsorgsfuld, du kan fx sige følgende:
"Jeg vil støtte dig uanset hvad, men det lyder som om, du prøver at tvinge dig selv til at have følelser for hende, som måske ikke er der fuldt ud. Du siger selv, du er mest til mænd, og at du har svært ved at se jer sammen seksuelt. Det er ikke fair over for dig selv at undertrykke det, og det er heller ikke fair over for hende, at hun er sammen med en, der tvivler så meget."
Andre forslag til at tage samtalen med ham.
Hvis du vælger at tage en dybere snak med ham, er det vigtigt at huske, at du ikke behøver at have alle svarene. Du skal blot være den lyttende og trygge part, hvor han kan sige tingene højt og selv nå frem til en konklusion.
Her er tre forskellige måder, du kan gribe samtalen an på, afhængigt af situationen:
Hvis han selv bringer sin tvivl på banen
Næste gang han nævner, at han er i tvivl, eller at hans følelser svinger meget, kan du gribe fat i det med det samme. Spørg ind til det frem for at give ham en løsning:
"Når du siger, at du nogle gange slet ikke er vild med hende, hvad tror du så, det bunder i? Føler du, at du 'burde' være vild med hende, fordi I svinger så godt sammen som venner?"
Eller, med fokus på hans seksualitet:
"Du nævnte forleden, at du har svært ved at se jer to sammen seksuelt, fordi du nok er mest til mænd. Det er en ret stor ting. Tror du, at du forsøger at overbevise dig selv om noget andet, fordi du er bange for at miste hende?"
Hvis du selv vil starte samtalen
Hvis du føler, han går og putter med det, og du gerne vil tage snakken på en omsorgsfuld måde, kan du nævne du blot er bekymret for ham, fx kan du sige:
"Jeg har tænkt lidt over det, vi snakkede om forleden omkring dig og (Hendes Navn). Jeg kan mærke på dig, at du bruger rigtig meget energi på at tvivle. Jeg vil bare sige, at det er helt okay, hvis du inderst inde kan mærke, at I måske bare fungerer bedst som venner. Du behøver ikke at tvinge romantiske følelser frem."
Hvad hvis han er bange for at ødelægge vennegruppen?
Hvis han indrømmer, at han egentlig gerne vil slå op, men er bange for hendes reaktion og for at splitte jeres gruppe ad, kan du være lidt mere direkte, her kan du fx sige:
"Jeg forstår 100 %, at du er bange for, at det bliver akavet i vores gruppe. Men helt ærligt: Jo længere I er sammen uden at det føles rigtigt for dig, jo mere såret bliver hun, når det til sidst slutter. Hvis du er ærlig, men omsorgsfuld overfor hende nu, er der en meget større chance for, at vi alle kan redde venskabet."
Et lille, men vigtigt råd til dig: Når samtalen er i gang, så husk at anerkende, hans dilemma også. At navigere i køn, seksualitet og vennegruppedynamikker på en gang er udmattende. Sig til ham, at det er godt han virkelig mærker efter.
Hvadså med din veninde?
Hvis din veninde også skulle vise sig at komme til dig, er hun sikkert sårbar og leder efter svar, som han nok ikke giver hende.
Her er tre råd til hvordan du kan tackle samtalen med hende:
Lyt til hende:
Det kan lyde meget simpel, men tænker hendes største behov ligenu vil være at blive hørt. Du kan støtte hende uden at afsløre, hvad din bedste ven har sagt til dig i fortrolighed. Du kan fx sige følgende:
• "Jeg kan godt forstå, du føler dig frustreret, især når du føler, han trækker sig lidt."
• "Det lyder rigtig svært at stå i den usikkerhed, du må gerne uddybe."
• "Hvad har han selv sagt, når du har spurgt ham?"
Vær ærlig, men neutral med hende.
Skulle hun spørger fx: "Har han sagt noget til dig om, at han ikke er vild med mig mere?", Så er det bedst du bare er ærlig på en neutral måde. Svar fx: "Han har fortalt mig, at han kæmper med mange tanker og følelser lige nu, både omkring sin identitet og sit kærlighedsliv generelt. Men det er virkelig ham, du skal snakke med og ikke mig.
Skub dem mod hinanden (venligt)
Det bedste, du kan gøre for at redde vennegruppen på lang sigt, er at sørge for, at de tager snakken direkte. Hvis hun henvender sig til dig og er ked af det, kan du fx sige:
"Jeg holder utrolig meget af jer begge to, og det gør mig ondt at se dig være så meget i tvivl. Jeg synes, du skal fortælle ham præcis det du har fortalt mig. Det er den eneste måde, I kan finde ud af, hvor I står."
Hvad du helst skal undgå når du snakker med hende:
• At give hende falske forhåbninger: Undgå helst at sige fx "Han er bare stresset", ”Han elsker dig sikkert stadig” Især hvis du ved, han er ved at trække stikket. Det gør kun ondt værre i den sidste ende.
• At vælge side: Selvom han er din "bedste" ven, så prøv at bevare empatien for hende også. Hvis hun føler, at I to "rotter jer sammen" mod hende, er det der, vennegruppen for alvor splittes.
Til slut: Sådan kan du passe på vennegruppen i fremtiden.
Hvis dit største ønske er, at I alle kan forblive venner, er virkeligheden denne: Jo længere de trækker et forhold, der ikke fungerer, jo sværere bliver det at redde venskabet bagefter. Hvis han slår op nu, og samtidig gør det på en ordentlig måde (fx at han har indset ting omkring sin egen identitet og seksualitet), er der en meget større chance for at både de og gruppen kan komme sig, når det første akavede stadie er overstået.
Venskaber kan godt overleve, at to internt i gruppen dater og slår op, men det kræver,  ærlighed på en omsorgsfuld måde, at der tages hensyn til alles følelser og at alle føler sig hørt og lyttet til, det giver de bedste forudsætninger for i stadig kan have det godt med hinanden i fremtiden.
Håber mit skriv kan hjælpe dig, og du kan bruge nogen af mine råd til når eller hvis dine venner henvender sig til dig.
Venlig hilsen Kylie.