Acne og tynd..
brevkassespørgsmål af
Nora
14 år
Hej.
Jeg har i nogle år nu kæmpet med uren hud/acne. Jeg prøvede for et halv år siden at gå på et diet. Det hjalp meget. Men jeg fandt ud af at jeg tabte mange kilo også. Og da jeg er MEGET tynd i forvejen ville jeg ikke tabe flere kilo... Jeg bruger skin Care hver dag! Og prøver alt for at få det væk, men samme tid ville jeg gerne tage lidt på, fordi jeg er meget tynd. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre! Jeg hader at se på mig selv, og det er svært for mig at gå i sommertøj og bikini. Jeg føler mig så usikker, fordi jeg også har acne på ryggen og på brystet. Og så ligner jeg et skelet. Men tro det eller ej, jeg spiser lige så meget som min far. Og det er også det jeg får uren hud af.. Jeg har lidt nogle tanker om at spise meget mindre, og håbe på at jeg ikke bliver tyndere af det, selvsyn jeg nok gør..
Jeg håber i forstår...

Svar:
Hej Nora
Tusind tak for dit brevkassespørgsmål. Det kan være rigtigt frustrerende at have bumser, og jeg kan godt forstå, at du gerne vil dem til livs. Akne kan påvirke ens selvtillid og humør rigtigt meget, og det kan være rigtigt svært at vise sig foran andre, hvis man ikke har det særligt godt med den måde, man ser ud på. Akne er imidlertid en meget almindelig hudlidelse, som næsten alle mennesker rammes af i en eller anden grad. Selv kendte personer som Justin Bieber og Kendall Jenner har døjet med akne. Som oftest begynder man at få bumser omkring puberteten, men nogle døjer også med akne i voksenårene. For mange forsvinder bumserne dog, inden man er blevet 25 år. Jeg kan se, at du er 14 år på nuværende tidspunkt, og jeg kan godt forstå, hvis du synes, at der er rimeligt langt tid, til du bliver 25 år, hvis du skal døje med bumser indtil da. Jeg vil derfor gerne prøve at give dig mit bedste bud på, hvordan du kan behandle din akne.
Som sagt er akne en hudlidelse. Bumserne opstår, fordi ens talgkirtler i huden producerer for meget af det hudfedt, som er med til at beskytte huden og holde den blød og smidig. Det betyder, at ens talgkirtler simpelthen er overaktive, og det er de ofte under puberteten, fordi ens hormoner påvirker talgproduktionen. Du kan læse mere om, hvad akne er, og hvordan det opstår på Sundhed.dk, hvis du har lyst.
Det betyder også, at akne faktisk skal behandles som en almindelig hudsygdom, der i nogle tilfælde kræver medicinsk behandling. Derfor vil jeg først og fremmest råde dig til at snakke med din læge om din akne. Lægen ved meget mere om, hvad du kan gøre ved dine bumser, og lægen kan i sidste ende henvise dig til en hudlæge, hvis ikke din læges behandling virker.
Behandlingen afhænger af hvor meget og hvor svær akne, man har. Hvis man fx kun får bumser en gang imellem eller måske hele tiden har få og små bumser, kan det være, at det er nok med håndkøbsmedicin fra apoteket eller en god skin care rutine. Basiron er den eneste håndkøbsmedicin mod akne, som kan fås i Danmark. Alle andre lægemidler mod akne skal lægen ordinere til dig, og det gør lægen som regel kun, hvis man har afprøvet de mindre skrappe midler først. Det er fordi, de fleste cremer til akne udtørrer huden meget, og det kan give rødme, kløe og skade huden mere end nødvendigt.
Du skriver, at du bruger skin care hver dag, men det lyder som om, at den ikke virker helt så godt, som du godt kunne tænke dig. Der findes mange forskellige hudplejeprodukter, som kan bruges mod akne. Der er bestemte hudplejeingredienser, som er særligt effektive mod akne, og det er blandt andet ingredienser som salicylsyre og niacinamid. Personalet på fx apoteket kan måske fortælle dig mere om, hvad du skal være på udkig efter.
Jeg tror dog, at du vil opleve, at der er en del produkter, som slet ikke virker, og at det kan være rigtigt svært at gennemskue hvilke produkter, som er gode. Der findes også en del misinformation på nettet omkring hudpleje, og derfor tænker jeg, at det måske vil være allerbedst at snakke med din læge om det. Så kan du spare dig selv for en masse frustrationer og ikke mindst spare penge ved ikke at skulle afprøve mange forskellige produkter, som måske ikke virker alligevel. Stort set alle produkter med de mest effektive ingredienser til behandling af akne skal også ordineres af din læge alligevel. Det kan være, at en god skin care rutine ikke helt er nok til at komme bumserne til livs, og at din akne skal behandles medicinsk.
Du skriver også, at du før har afprøvet en bestemt diæt, og at den havde god effekt på din akne. Der er nogle, som mener, at ens mave- og tarmflora kan have betydning for ens akne, og at akne i nogle tilfælde kan kureres ved at undgå bestemte fødevarer så som mejeriprodukter eller usund mad. Der findes imidlertid ikke nogen videnskabelige beviser for det, og de fleste læger er enige om, at akne opstår som følge af ens hormonproduktion og ikke en ubalance i ens mave- og tarmflora. Men det betyder ikke, at man ikke selv kan opleve at få færre bumser ved fx at spise sundere. Alt det vi indtager af mad og drikke påvirker vores krop, og det afspejler sig ofte i huden på den ene eller den anden måde. Det er dog ikke nødvendigvis sundt at lade være med at spise bestemte fødevarer, fordi man kan tabe sig meget som i dit tilfælde eller komme til at mangle vigtige vitaminer og mineraler. Hvis du gerne vil spise en bestemt diæt for at undgå bumser, tænker jeg, at det er en god idé, at du rådfører dig med din læge først, så du kan holde vægten og sikre dig at få nok næring.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Hvis du har flere eller andre spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive igen eller komme forbi chatten.
De bedste hilsner
Marie